Vozový park e-busů ve Frankfurtu roste
Ke stávajícím třinácti Solaris Urbino 12 hydrogen se na jaře 2024 připojí dalších deset. Foto ICB

In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Mohanem objednala 10 autobusů na vodíkový pohon od Solaris. V metropoli jezdí již 13 vodíkových vozidel Urbino od roku 2022. Provozovatel hodlá do poloviny roku spustit vlastní vodíkovou čerpací stanici.

In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Mohanem objednala 10 autobusů na vodíkový pohon od Solaris. V metropoli jezdí již 13 vodíkových vozidel Urbino od roku 2022. Provozovatel hodlá do poloviny roku spustit vlastní vodíkovou čerpací stanici.

Frankfurt nad Mohanem je jedním z největších měst v Německu. Městská dopravní společnost In-der-City-Bus GmbH (ICB), dceřiná společnost Stadtwerke Group, provozuje ve Frankfurtu tři autobusové balíčky, které pokrývají více než 50 procent frankfurtské autobusové dopravy. Na 34 linkách jezdí 228 nízkopodlažních sólo a kloubových autobusů: 29 elektrobusů, z toho 16 bateriových a 13 vodíkových. Solaris dodal jak bateriové, tak autobusy s palivovými články. 145 naftových autobusů splňuje emisní třídu Euro VI. V souladu s cíli města Frankfurt nad Mohanem v oblasti ochrany klimatu má ICB za cíl elektrifikovat vozový park autobusů do roku 2030.

ICB si po celoevropském tendru objednala dalších deset vodíkových autobusů od Solaris. Dodán bude vodíkový model Urbino 12 ve stejné výbavě, který již ve Frankfurtu obyvatelé znají. Celková investice se pohybuje kolem 6,5 milionu eur. Projekt financuje až 2,88 miliony eur Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu.

Vozidla budou poháněna vodíkovými palivovými články, které produkují pouze teplo a vodní páru jako vedlejší produkty. Elektřina vzniklá v procesu reverzní elektrolýzy je pak přenášena přímo na nápravu se dvěma elektromotory, které autobus pohánějí. Každý z objednaných autobusů bude vybaven přídavnou baterií Solaris High Power. Zásobník energie hraje v autobuse na vodík  pomocnou roli a využívá se v době vysoké energetické náročnosti a také v procesu rekuperace. Vodík bude skladován v plynné formě v kompozitních nádržích namontovaných na střeše. S 37,5 kilogramy plynného vodíku dosáhne vozidlo garantovaného dojezdu minimálně 350 kilometrů na plnou nádrž. Během přibližně 15 minut je natankováno a znovu připraveno k provozu. ICB bude využívat novou vodíkovou čerpací stanici.

Solaris Urbino 12 vodík bude vybaven několika nejmodernějšími řešeními ADAS pro podporu řidiče, včetně systému MirrorEye.

Ve Frankfurtu je použití vodíkových autobusů nezbytným krokem, delší trasy lze provozovat bez emisí pouze s tímto pohonem. Deseti novými autobusy bude elektrifikována od jara 2024 linka 64, která vede hlavními dopravními tepnami a hustě obydlenými čtvrtěmi města, ve všední dny jí využívá kolem 4 800 cestujících.

Společnost Solaris vyvíjí vodíkovou technologii téměř deset let a dodala téměř 120 vozidel na palivové články do 15 evropských měst. Od loňského roku vodíkové portfolio Solaris zahrnuje také kloubový model Urbino 18.