V ostravské huti jezdí nejdelší vůz TATRA na světě

Speciální nákladní vůz TATRA FORCE vozí tyče dlouhé přes 24 metrů v ocelárně v areálu společnosti Liberty Ostrava. Je největší TATROU, jaká kdy byla postavena.
Speciální nákladní vůz TATRA FORCE vozí tyče dlouhé přes 24 metrů v ocelárně v areálu společnosti Liberty Ostrava. Je největší TATROU, jaká kdy byla postavena.
Nové speciální vozidlo TATRA na převoz závitových tyčí jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu firmy Liberty Ostrava, ocelárny, která je součástí nadnárodní skupiny GFG Alliance. Vůz je světovým unikátem, je to nejdelší automobil TATRA v historii kopřivnické automobilky. Speciální úpravy podvozku TATRA provedla podle vlastního technického návrhu frenštátská společnost Partner Ipex, která je zároveň i tradičním dealerem vozů kopřivnické značky.

Speciální vůz potřebovala Liberty Ostrava z důvodu přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Tyče v délce až 24,2 metru se válcují v středojemné válcovně ocelárny a dále se budou zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy objednala firma unikátní přestavbu, standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky 13,6 metru. Vůz je určen jen pro přepravu po areálu, k zákazníkům budou hotové výrobky v nestandardních délkách dopravovat stejně jako v minulosti nadrozměrné nákladní vozy nebo železniční vagony.

Podvozek pro unikátní automobil Tatra s celkovou délkou 25,3 metru dodala kopřivnická TATRA TRUCKS. Kamil Košťál, marketingový ředitel automobilky uvádí: „Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: Možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. Liberty Ostrava jako jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v ČR je pro nás cenou zákaznickou referencí a nový vůz je příkladem, že tatrovky se hodí skutečně pro nejrůznější role."

Pro nadstandardně dlouhou TATRU sháněla huť více než půl roku zkušeného řidiče. Jiří Soldán pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel. Když odešel ze služby u Armády ČR, hledal práci a shodou okolností se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v Liberty Ostrava. Možnost usednout za volant největší tatrovky na světě se mu hned zalíbila. „Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu.  Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci. Nejvíce se zapotím, když potřebuji projet kolem čekajících aut v místech nakládky. Ale díky pěti řiditelným nápravám se i s tímhle kolosem manipuluje překvapivě dobře,“ řekl Jiří Soldán.

Přestavba tatrovky do podoby unikátního vozu, kterou podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.

Unikátní auto je dlouhé 25,3 metru a je vybaveno motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14×8. K původním šesti nápravám podvozku modelové řady Tatra Force, která se primárně používá u vozidel určených pro těžařství či pro integrované záchranné složky, přidali ve společnosti Partner Ipex další nápravu, aby dosáhli požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení takřka 50 tun. První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu.  Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na veřejných komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.


V ostravské huti jezdí nejdelší vůz TATRA na světě
Pro nadstandardně dlouhou Tatru našla huť zkušeného řidiče. Jiří Soldán dříve řídil speciální vozidla u Armády ČR. Foto PARTNER IPEX
V ostravské huti jezdí nejdelší vůz TATRA na světě