V Kataru bylo otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě
V Kataru bylo slavnostně otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě. Foto: Ministerstvo dopravy a Úřad veřejných prací – Ashgha

Autobusové depo Lusail s kapacitou pro 478 autobusů je součástí velkých investic emirátu v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale. Dobíjecí stanice dodává ABB. Zcela nové depo vytvořilo světový rekord a je zapsáno v Guinessově knize rekordů.

Reklama

Autobusové depo Lusail s kapacitou pro 478 autobusů je součástí velkých investic emirátu v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale. Dobíjecí stanice dodává ABB. Zcela nové depo vytvořilo světový rekord a je zapsáno v Guinessově knize rekordů.

Depo Lusai je první na Středním východě, které se spoléhá na solární energii, 11 000 fotovoltaických solárních panelů generuje 4 megawatty denně pro zásobování budov potřebnou energií. Solární panely mají dohromady plochu přes 25 000 metrů čtverečních. Kromě stanic pro samotné autobusy se depo se skládá z 24 různých budov. Je rozděleno do tří zón. První z nich má 478 parkovacích míst pro autobusy a 248 dobíjecích stanic. Kromě toho jsou zde speciální budovy pro opravy, kontrolu autobusů, mytí a úklid. Druhá zóna je určena pro zaměstnance, kterých zde může být ubytováno 1 400, mají k dispozici administrativní prostory, jídelny nebo rekreační zóny. Třetí zónou je vozovna s parkovacím místem pro 24 elektrobusů Bus Rapid Transit (BRT), který je nejnovějším způsobem dopravy v Kataru, se stejným počtem dobíjecích stanic. V areálu je také dispečink, který monitoruje veškerý autobusový provoz.

Obří vozovna v Lusail je součástí katarského programu autobusové infrastruktury s osmi autobusovými stanicemi a čtyřmi vozovnami s celkem více než 650 dobíjecími stanicemi pro elektrobusy. Patří k němu také čtyři parkoviště a 2 300 autobusových zastávek v Dauhá a okolí.

Před mistrovstvím světa ve fotbale dodal čínský Yutong do Kataru více než 700 elektrických autobusů. Zakázku na největší počet, přes 1 800 autobusů, však získal Higer. Ten pro včasnou výrobu takového množství autobusů společně s partnerem KM v Ománu vytvořili na ploše asi 220 tisíc m2 výrobní základnu v sousedním Ománu. Několik vozidel bude také značky Hyundai (ten dodává hlavně osobní vozy).

Dodavatelem dobíjecí infrastruktury je ABB, která kromě dobíjecích stanic pro depa poskytuje zařízení pro rychlonabíjení na linkách. ABB získala zakázku v červenci 2021.Letos má být 25 procent veřejné autobusové sítě v Kataru na elektřinu a do roku 2030 by to mělo být 100 procent. Emirát tak vytvoří jednu z největších sítí e-busů na světě. Ve spolupráci s Mannai Trading Company, Public Works Authority "Ashghal" a provozovatelem autobusů Mowasalat ABB navrhne a umístí zařízení pro nabíjení těžkých vozidel na různých místech v Kataru, včetně čtyř autobusových dep, osmi autobusových stanic a 12 stanic metra, k tomu poskytne tříletou servisní podporu. 


V Kataru bylo otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě
Nabíjecí stanice pro pomalé i rychlé dobíjení do depa Lusail dodává ABB. Kromě integrace vozového parku Mowasalt se systémem Fleet Management System jsou nabíječky připojeny ke cloudu ABB Ability™ pro vzdálené monitorování a diagnostiku infrastruktury pomocí více než 400 parametrů.
V Kataru bylo otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě
Lusail Bus Depo v Dauhá vytvořilo rekord a je zapsáno v Guinessově knize rekordů jako největší depo pro elektrické autobusy s kapacitou 478 vozidel. Oficiální certifikát Guinessovy knihy rekordů byl udělen Ministerstvu dopravy a Úřadu veřejných prací – Ashghal dne 16. října 2022.
V Kataru bylo otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě
V Kataru bylo otevřeno největší depo pro elektrobusy na světě
Ománský závod Higer dokončil montáž prvního autobusu vloni v prosinci. Šlo o elektrický model nové generace KLQQ6952, výkon, interiér, sedadla a další konfigurace jsou speciálně přizpůsobeny pro FIFA World Cup v Kataru. Pro ománský automobilový průmysl má továrna historický význam. Zahrnuje dílny pro zpracování komponentů, svařování, lakování a finální montáž. Podle Higer je vybavena nejmodernějšími procesními technologiemi, kontrolními a zkušebními zařízeními. Vozidla musí splňovat vynikající kvalitu, aby se dokázala vyrovnat s různými silničními a povětrnostními podmínkami. Foto Higer