Testovaný elektrobus Scania v Ústí nad Labem ušetřil 2,7 tuny CO2
Test plně elektrického autobusu Scania Citywide LF v Ústí nad Labem vyvolal zájem u dalších dopravců. Vyzkouší ho v Mariánských Lázních nebo u Krkonošské autobusové dopravy ve Vrchlabí. Foto DPmÚL

Scania Citywide LF najela od 18. ledna do 14. března 2023 na všech autobusových linkách v MHD téměř 5,6 tisíc kilometrů a oproti dieselovému autobusu významně snížila škodlivé látky v ovzduší a její provoz byl úspornější. Pozitivně vůz hodnotí řidiči i cestující.

 

Scania Citywide LF najela od 18. ledna do 14. března 2023 na všech autobusových linkách v MHD téměř 5,6 tisíc kilometrů a oproti dieselovému autobusu významně snížila škodlivé látky v ovzduší a její provoz byl úspornější. Pozitivně vůz hodnotí řidiči i cestující.

 

Dopravní podnik města Ústí nad Labem autobus Scania Citywide LF převzal k testu 16. ledna 2023. Počítal s nasazením na různých linkách s tím, že plně elektrická Scania Citywide LF v průměru najede každý den 138 kilometrů. Scania dodala k testování i mobilní nabíjecí stanici Kempower T-Series se systémem vzdáleného přístupu, který umožňuje na dálku řídit dobíjení. Vůz byl nasazen na všechny autobusové linky MHD a najel celkem 5 569 kilometrů. Navzdory kopcovitému terénu Ústí nad Labem a zimním podmínkám prokázal, že se svými osmi bateriemi o celkové kapacitě 264 kWh je na jedno nabití schopen ujet 200 kilometrů a plně postačuje potřebám dopravního podniku.

Poznatky řidičů, kteří byli zapojeni do testování elektrobusu jsou velmi pozitivní. Kladně hodnotili celkovou koncepci autobusu s ohledem na moderní konstrukci a výbavu. Celkový dojem z řízení autobusu je podle nich srovnatelný s jízdou v osobním automobilu, nabíjení je snadné a řidiči, kteří vůz testovali, si tento typ autobusu dokáží představit ve flotile DPmÚL a.s.,“ říká Roman Pospíšil, náměstek výkonné ředitelky pro dopravu. Šoféři chválili také komfort podvozku, snadné ovládání brzd a vozidla jako takového i v krizových situacích. Ocenili rovněž velice dobrý výhled z kabiny a odpovídající údaje o dojezdu zobrazované přímo na přístrojovém štítu vozidla.

Jsme nadšeni pozitivním ohlasem na náš elektrický autobus. Je pro nás důležité, že ústecký dopravní podnik mohl otestovat nejen samotné vozidlo, ale i naše dobíjecí řešení a také přístup kolegů z oblasti servisních služeb. Právě spojení skvělého "hmatatelného" produktu a špičkových služeb je něčím, na čem si velice zakládáme,“ uvedl Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK).

Test ukázal potenciál v rámci úspory nejen emisí škodlivin, ale i oxidu uhličitého. Autobus v rámci testu ujel více než 5 500 kilometrů a spotřeboval 6,28 MWh elektrické energie, což znamená spotřebu 113 kWh/100 km. Při srovnání s naftovým městským autobusem se spotřebou okolo 35 litrů nafty na sto kilometrů to znamená, že se emise oxidu uhličitého snížily o 2,7 tuny, tedy o více než jednu polovinu.  

Elektrický autobus přesvědčil i ekonomicky. Vozidlo jezdilo zhruba za 5 Kč/km, čímž se stalo nejúspornějším vozidlem ve flotile DPmÚL, které bylo v provozu. „Můžeme potvrdit, že elektrický autobus nás přesvědčil, že je jednou z možných cest, kterými se můžeme vydat na cestě k bezemisní hromadné dopravě,“ říká Simona Mohacsi, výkonná ředitelka DPmÚL.

V rámci testu se ke Scanii Citywide mohli vyjádřit kromě řidičů i samotní cestující. Stačilo načíst QR kód a vyplnit jednoduchý dotazník. V průběhu testu tak učinilo 169 respondentů. V očích veřejnosti si autobus přitom vedl velice dobře, na škále od jedné do deseti, kde jedna je nejhorší a deset nejlepší, si vysloužil průměrné hodnocení 8,85 a 85 procent odpovídajících zadalo hodnocení 8-10.

Za nejlepší na elektrické Scanii lidé považují její tichý provoz (84 %), design (69 %) a komfort na palubě (67 %), tedy nástup, pohyb po palubě, sezení nebo klimatizaci. Více než 90 procent dotázaných navíc vyjádřilo přání, aby elektrobusů jezdilo v jejich městě více. Ostatně tomu odpovídají i slovní hodnocení, která byla rovněž v drtivě většině případů pozitivní. „Lepší autobus jsem v Ústí nad Labem neviděl,“ napsal například jeden z respondentů.

Pozitivní reakce a zájem cestujících nás neskutečně těší, vždyť oni jsou konečnými uživateli našich produktů. Například kladné hodnocení designu a komfortu je velmi dobrou zprávou pro kolegy z vývojového týmu, pro které byly tyto oblasti prioritou. Zároveň bereme na vědomí i věcnou kritiku. Věříme, že řadu z nedostatků by vyřešila možnost navrhnout autobus na míru Ústí nad Labem, což pro tento dvouměsíční test nebylo možné,“ řekl Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK).
„Výsledky a komentáře nás velice potěšily a je zřejmé, že obyvatelé našeho města by byli rádi, kdyby ve městě jezdilo více těchto moderních vozidel, která jsou tichá a svým provozem neznečišťují ovzduší
,“ říká Jakub Kolář, provozně-technický náměstek výkonné ředitelky DPmÚL.    

Test plně elektrického autobusu Scania Citywide LF v Ústí nad Labem vyvolal zájem o podobný projekt u celé řady dalších dopravců. V praxi si autobus budou moci vyzkoušet u Městské dopravy Mariánské Lázně a u Krkonošské autobusové dopravy ve Vrchlabí.

Specifikace testovaného autobusu Scania Citywide LF:
Pohonné ústrojí:
Výkon elektromotoru: 250 kW stálý, 300 kW špičkový
Točivý moment: 2100 Nm
Převodovka: 2st., plně automatická
Kapacita baterie: 264 kWh (73 % využitelných)
Dobíjecí výkon: až 150 kW DC (kabel s konektorem CCS2), až 300 kW DC (pantograf)
Rozměry a kapacita:
Délka x šířka x výška: 12,0 x 2,55 x 3,27 m
Uspořádání náprav: 4x2
Uspořádání dveří: 2-2-2
Počet míst k sezení: 32
Počet míst k stání: 46
Počet míst pro vozíček: 1