Sono Motors představila solární zařízení pro autobusy
Sada solárního zařízení pro autobusy a solárně elektrický osobní vůz Sion. Foto Sono Motors

Solar Bus Kit je kompletní řešení pro modernizaci vozových parků. Obnovitelná energie může poskytovat energii pro vytápění, ventilaci a klimatizaci, a šetřit naftu a emise. Na světě je také osobní automobil na solární pohon.
Reklama
Solar Bus Kit je kompletní řešení pro modernizaci vozových parků. Obnovitelná energie může poskytovat energii pro vytápění, ventilaci a klimatizaci, a šetřit naftu a emise. Na světě je také osobní automobil na solární pohon.
Sono Motors (dceřiná společnost Sono Group N.V.) z Mnichova, která se zabývá solární mobilitou, kromě Solar Bus Kit slavnostně představila osobní vozidlo na solární pohon (SEV) nazývané Sion.

Vnější plášť rodinného vozu Sion od Sono Motors se skládá ze 456 integrovaných solárních poločlánků a má umožnit soběstačnost na krátkých trasách. Očekává se, že energie generovaná solárními články prodlouží odhadovaný dojezd 305 km na 54 kWh LFP baterie Sion v průměru o 112 km (až 245 km) za týden. Nabíjení bude nutné až čtyřikrát méně než u konvenčních elektromobilů stejné třídy s podobnou velikostí baterie. Baterie umožní maximální nabíjecí kapacitu až 75 kW (DC) a 11 kW (AC). Technologie obousměrného nabíjení doplňuje solární integraci vozu a je navržena tak, aby proměnila Sion v udržitelnou elektrárnu na kolech, u které se očekává, že bude schopna napájet elektronická zařízení, domácnosti nebo další elektromobily výkonem až 11 kW.

Sono Motors v současné době zahajuje testovací provoz své flotily vozidel Sion v Mnichově. V příštích měsících má projít tato generace vozidel nekompromisními praktickými testy v extrémních podmínkách v Evropě i v USA na zkušebních tratích a veřejných komunikacích a následnou homologací.

K 1. červenci 2022 oznámila Sono Motors více než 19 000 rezervací. Jeho odhadovaná cena je přibližně 25 tisích eur a má mít jedny z nejnižších TCO (celkové náklady na vlastnictví) v segmentu aut střední velikosti - patentovaná solární technologie má výrazně snižovat nutnost nabíjení vozidla. Zahájení výroby je plánováno na druhou polovinu roku 2023 prostřednictvím smluvní výroby u svého partnera Valmet Automotive ve Finsku, čímž se vyhne potřebě výstavby vlastních výrobních zařízení. Po náběhovém období chtějí partneři během sedmi let vyrobit přibližně 257 000 vozidel Sion.

Solar Bus Kit: B2B řešení pro modernější, účinnější a úspornější udržitelnou mobilitu pro komerční dopravu

Solar Bus Kit je řešení, optimalizované pro nejběžnější 12metrové typy autobusů veřejné dopravy na evropském trhu, včetně Mercedes-Benz Citaro a MAN Lion City.

Sada Solar Bus Kit umožňuje dílčím systémům HVAC (topeni, větrání a klimatizace) částečné napájení z obnovitelné energie, čímž šetří palivo, CO2 a náklady. Sada dokáže podle Sono Motors ušetřit až 1 500 litrů nafty a až 4 tuny CO2 na autobus ročně při velikosti solárních panelů asi 8 metrů čtverečních. Potenciální doba návratnosti je přibližně 3–4 roky v závislosti na počtu dní v provozu a cenách paliva.

Naše solární technologie přispívá k ochraně klimatu a snižování emisí CO2 u mnoha partnerů. Například v Mnichově spolupracujeme s městským dopravním podnikem, a tím podporujeme městské cíle v oblasti čistého ovzduší (viz níže). Takové partnerské projekty demonstrují potenciál naší technologie pro sektor dopravy,“ řekl Jona Christians, spoluzakladatel a generální ředitel Sono Motors. „Jsme hrdí na to, že můžeme představit náš nový solární produkt "Solar Bus Kit", který skutečně posouvá naši misi udělat z každého vozidla solární vozidlo na další úroveň. Solar Bus Kit nám umožňuje posílit naše solární podnikání maximalizací různorodosti naší technologie na obrovský trh: sektor veřejné a soukromé autobusové dopravy. Představuje také milník na naší cestě ke světu bez fosilních paliv.

Sono Motors v současné době spolupracuje s 19 společnostmi po celém světě, včetně MAN Truck & Bus a CHEREAU, specialisty na chladící nástavby pro těžká nákladní vozidla. Technologii je schopná implementovat na různé druhy vozidel, jako jsou autobusy, přívěsy, nákladní automobily a elektrické transportéry.

Další podobnosti oznámí Sono Motors během IAA Transportation v září v Hannoveru.

V Mnichově spolupracuje dopravní podnik (MVG) se Sono Motors na testovacím provozu autobusu se solárními panely. Za klasický dieselový autobus je připojen přívěs, jehož střecha je pokrytá 20 solárními panely na ploše asi 12 m². Dokáží vygenerovat výkon 2 kW, které slouží zcela nebo částecně k napájení topení a klimatizace a také systémů řízení přívěsu.

2 000 wattů je ekvivalent méně než tří koňských sil, pro mnichovský vozový park to však podle Sono Motors vychází na úsporu přibližně 2 500 litrů paliva ročně a snížení emisí CO2 o 6,5 tuny na vozidlo.

Fotovoltaický systém na přívěsu má otestovat v reálných podmínkách, jak funguje výroba elektřiny a pro které trasy se hodí. Zajímavý je test také vzhledem k  současným cenám paliv a energie. Výhod má více - snížené zatížení motorů autobusů a elektrických systémů znamená méně údržby, při použití na elektrických autobusech by mohl přispět ke zvýšení dojezdu.



Sono Motors představila solární zařízení pro autobusy
Solar Bus Kit pro autobusy. Foto Sono motors
Sono Motors představila solární zařízení pro autobusy
V Mnichově si zkušebně vozí klasický autobus přívěs se solárními panely.
Sono Motors představila solární zařízení pro autobusy
Solární články na povrchu osobního vozu Sion sníží nutnost nabíjení vozu ve srovnání se stejným typem vybaveným jen bateriemi až 4 krát. Zdroj Sono Motors
Sono Motors představila solární zařízení pro autobusy