Poznaň objednala vodíkové autobusy Solaris
MPK Poznań provozuje 58 elektrických bateriových autobusů Solaris. Autobus na vodík vyzkoušel dopravce v září 2019, v roce 2023 by mělo vyjet 25 Urbino hydrogen do provozu. Foto MPK Poznań

Investice města Poznaň do zelené veřejné dopravy pokračují, tentokrát se polské město rozhodlo pro vodíkovou technologii a objednalo 25 Solaris Urbino hydrogen.

Investice města Poznaň do zelené veřejné dopravy pokračují, tentokrát se polské město rozhodlo pro vodíkovou technologii a objednalo 25 Solaris Urbino hydrogen.

Výběrové řízení zahrnovalo 15 vozidel, městský provozovatel veřejné dopravy MPK Poznań, však využil opce a rozšířil objednávku o dalších 10 autobusů.  Smlouva se Solaris Bus & Coach byla podepsána 26. října. Poznań jako první v Polsku Solaris Urbino hydrogen v září 2019 testovala.

MPK Poznań provozuje 58 elektrických autobusů Solaris, které tvoří téměř 20 % jejího vozového parku. 25 vodíkových autobusů Urbino 12 hydrogen se připojí k vozovému parku s nulovými emisemi v druhé polovině roku 2023. Pro Solaris jde o největší zakázku na vodíkové vodíkové autobusy Urbino.

Investice je dotována v rámci programu „Zelená veřejná doprava“, který zahájil Národní fond ochrany životního prostředí a vodního hospodářství.

Poznaň investuje do čistých technologií, inovací a budoucnosti. Tato obrovská zakázka řadí dopravce mezi nejmodernější provozovatele veřejné dopravy v Evropě, kteří se zaměřují především na čistotu ovzduší ve městech a zlepšování kvality života další generace jejich obyvatel. Vodík Urbino 12 vodík vydává pouze vodní páru. Brzy budou obyvatelům Poznaně k dispozici výhody a komfort cestování vodíkovým Solarisem,“ řekl Javier Calleja, CEO Solaris Bus & Coach, při podpisu smlouvy.

Půjde o absolutní novinku ve flotile dopravce MPK Poznań. Od těchto vozidel máme velká očekávání a pevně věřím, že svou roli úspěšně sehrají. Nákup nás navíc přibližuje ke splnění standardů e-mobility, které jsou na nás kladeny. Potřebujeme, aby 30 % našeho vozového parku bylo v roce 2028 bezemisní. Vozidla s nulovými emisemi nyní tvoří 18 % našeho vozového parku, ale po dodávce příslušných vodíkových autobusů toto číslo vzroste na přibližně 25 %, protože vyřadíme starší vozidla," řekl Krzysztof Dostatni, generální ředitel MPK Poznań

Vodíkový model Urbino 12 je poháněn výhradně vodíkem přeměněným na elektřinu v palivovém článku. Palivový článek funguje jako miniaturní elektrárna čerpající palivo z vodíkových nádrží umístěných na střeše. Chemická reakce, která probíhá v palivovém článku, je extrémně čistá, protože jejími jedinými vedlejšími produkty jsou voda a teplo. Vozidlo je tak lokálně absolutně bez emisí. Autobusy na vodík ujedou s plnými nádržemi minimálně 350 km a jejich natankování trvá v závislosti na infrastruktuře asi 10 minut.

Dvanáctimetrové autobusy budou vybaveny palivovými články o výkonu 70 kW, které čerpají vodík z pěti nádrží o celkovém objemu 1 560 litrů. Komponenty vodíkového systému budou mít nejvyšší bezpečnostní systémy dostupné na trhu. Autobusy Solaris na vodíkový pohon budou také obsahovat relativně malou trakční baterii Solaris High Power, která bude podporovat palivový článek, když se zvýší poptávka po elektřině. Pohonnou jednotkou bude centrální elektromotor.

Pokud jde o interiér, vozy budou vybaveny nadstandardní výbavou podobnou té, kterou mají ostatní zeleno-žlutě lakované autobusy vozového parku MPK. Obyvatelé Poznaně budou těžit z vysoce účinné klimatizace a komplexního informačního systému pro cestující. O jejich bezpečnost se postará video monitorovací systém. MPK se rozhodla vybavit autobusy USB nabíjecími porty. Vozidla nabídnou 31 míst, z toho 10 se zvýšenou bezbariérovostí, tzn. bez dalších schodů.

Autobusy budou doplňovat vodík na čerpací stanici na Varšavské ulici poblíž nádraží. Smlouva s PKN Orlen byla podepsána na konci srpna letošního roku.

Spolu s elektrobusy a trolejbusy tvoří vodíkový autobus Urbino 12 klíčovou část nabídky Solarisu s nulovými emisemi. V září 2022 výrobce představil kloubovou verzi vodíkového autobusu, vodíkové vozidlo Urbino 18, které rozšířilo nabídku společnosti na vodík. Zájem o tuto technologii mezi evropskými dopravci  stoupá, Solaris dosud dodal 62 vodíkových autobusů dopravcům z Itálie, Německa, Nizozemska, Švédska, Francie a Polska.

 


Poznaň objednala vodíkové autobusy Solaris
Pět nádrží na vodík o celkovém objemu 1 560 litrů je umístěno na střeše. Komponenty vodíkového systému budou mít podle Solaris nejvyšší bezpečnostní systémy dostupné na trhu. Foto Solaris
Poznaň objednala vodíkové autobusy Solaris
Vozidla nabídnou 31 míst, z toho 10 se zvýšenou bezbariérovostí bez schodů. Foto MPK Poznań