Osnabrück a jeho 62 kloubových elektrických autobusů
Dodobíjecí infrastruktura pro 62 elektrických kloubových autobusů VDL je v depu SWO a na konečné pěti linek Metrobusu. Foto SWO

Stadtwerke Osnabrück využívá na svých linkách MetroBus od začátku roku jen autobusy s elektrickým pohonem. V tomto ohledu je město v Dolním Sasku lídrem v Německu. Se značkou VDL.
Stadtwerke Osnabrück využívá na svých linkách MetroBus od začátku roku jen autobusy s elektrickým pohonem. V tomto ohledu je město v Dolním Sasku lídrem v Německu. Se značkou VDL.
Na prvních místech v Německu v počtu elektrických autobusů (na baterie a palivové články) byly na konci roku 2021 Hamburk (159), Berlín (137) a Kolín nad Rýnem (113). Následuje s 62 e-busy Osnabrück, které může být považováno díky poměru počtu vozidel na baterie a konvenčních se spalovacími motory "německým hlavním městem e-busů".

Stadtwerke Osnabrück (SWO) zakoupil 62 elektrických kloubových autobusů od nizozemského výrobce VDL. V roce 2018 se pro ni rozhodl jako dodavatele celého systému. Bylo vyrobeno prvních 13 VDL Citea SLFA-181 a instalována dobíjecí infrastruktura v depu a na konečné pěti linek Metrobusu. První byla elektrifikována trasa M1 v březnu 2019. Na nejdelší trati v Německu za rok ujely e-busy téměř 730 tisíc elektrických kilometrů a po roce a půl překonaly milníl jednoho milionu. Podle Stadtwerke Osnabrück zároveň proti dieselovým ušetřily 1 300 tun CO2 v ovzduší.

Dalších 49 kloubových elektrických autobusů také značky VDL bylo postupně nasazeno na metrobusové linky M2, M3, M4 a M5, od začátku roku 2022 je provoz zajišťován jen elektrickými autobusy. Pro město je to milník na cestě ke zcela elektricky provozované autobusové dopravě, což je cílem od poloviny 20. let. Podle Stephana Rolfese, člena představenstva SWO, který je zodpovědný za veřejnou mobilitu v Osnabrücku, si lidé chválí nejen čisté ovzduší, ale také minimum hluku.

Dojezdy e-busů jsou podle SWO pro město zcela dostačující: další vozidla a řidiči nebyly potřeba. Na každý nový kloubový e-bus byl v Osnabrücku vyřazen z provozu dieselový. „Je to obrovský efekt pro lepší kvalitu ovzduší v našem městě,“ říká starostka Katharina Pötter. Flotila SWO se v roce 2017 skládala z 93 vozů na spalovací motory, tento počet byl nyní snížen na 33. To znamená, že více než 65 procent vozových kilometrů je nyní ujeto bez emisí. S tímto vysokým podílem elektrických vozidel v celkovém vozovém parku zaujímá německé hlavní město e-busů druhé místo v evropském srovnání. Podle zprávy „Assured Clean Bus Report“, ve které mezinárodní dopravní sdružení UITP podává přehled evropských projektů elektrobusů, se Osnabrück řadí za nizozemský region Amstelland-Meerlanden, kde má „Connexxion“ podíl e-busů 70 procent. Třetí místo zaujímá polské Jaworzno (62 procent).

Přechodem na elektrický pohon udělala SWO mnoho dobrého nejen pro své město, ale také pro životní prostředí a ochranu klimatu. E-busy loni „natankovaly“ čtyři miliony kilowatthodin zelené elektřiny. Dieselové autobusy by potřebovaly ekvivalent více než 1,1 milionu litrů paliva. Do 30. června letošního roku by měl vozový park elektrických kloubových autobusů najet celkem téměř pět milionů kilometrů. „Vozy jsou nabíjeny zelenou elektřinou z regionu. Pro představenstvo Stadtwerke není důležité jen to, aby vozidlo dobře jezdilo. Musí to být zábava i pro cestující. Proto jsme kladli důraz na design a vnitřní vybavení," uvedl Stephan Rolfes.

Redakce, SWO


Osnabrück a jeho 62 kloubových elektrických autobusů
Stadtwerke vsadilo na partnerství s nizozemským výrobcem VDL Bus & Coach bv a se společností SBRS, odpovědnou za výstavbu nabíjecí infrastruktury. Foto SWO
Osnabrück a jeho 62 kloubových elektrických autobusů