Madrid spustí v květnu BRT linku s elektrickými autobusy
10 Irizar ie tram o délce 12 na první linku BRT v Madridu. Foto EMT

Trasa o celkové délce 31 kilometrů mezi rezidenčními částmi na severovýchodě města a nemocnicí Ramón y Cajal bude na více než polovině se samostatnými jízdními pruhy a preferencí vozidel na semaforech. Provoz bude zajišťovat deset autobusů Irizar ie tram.

Trasa o celkové délce 31 kilometrů mezi rezidenčními částmi na severovýchodě města a nemocnicí Ramón y Cajal bude na více než polovině se samostatnými jízdními pruhy a preferencí vozidel na semaforech. Provoz bude zajišťovat deset autobusů Irizar ie tram.

První z deseti autobusů, které budou na Bus Rapid Transid lince jezdit, představili v Madridu. První vysokokapacitní elektrická rychlá autobusová linka propojí čtvrti Valdebebas a Sanchinarro s nemocnicí Ramón y Cajal prostřednictvím samostatného jízdního pruhu a s předností jízdy na semaforech. Úprava silnic a vozidla znamenaly investici 23 milionů eur, autobusy ve výši 5,3 milionu eur, 2 miliony pocházejí z evropských fondů

Slavnostní předání a představení prvního autobusu se konalo na Avenida de las Fuerzas Armadas ve Valdebebas v úseku trasy, kde probíhají práce na realizaci tohoto BRT systému. Flotila deseti autobus je součástí dosud největší zakázky EMT na elektrické autobusy na celkem 150 kusů,  z nichž 90 kusů bylo objednáno od Irizar e-mobility a 60 kusů od Solaris.
 
Vozidla pro tuto linku byla speciálně navržena pro provoz na silnicích oddělených od ostatního provozu s maximálně 100 cestujícími na palubě. Jízdní řád má 19 zastávek v každém směru plus zastávku ve Valdebebas a další vedle nemocnice Ramón y Cajal s tím, že BRT linka bude využívat vlastní nástupiště umístěná tak, aby se co nejvíce předešlo bodům konfliktu s jinými vozidly. Přes centrum se díky přednosti na křižovatkách dosáhne rychlejší a plynulejší jízdy a podle EMR se výrazně zkrátí cestovní časy. Linka bude mít interval mezi 8 a 12 minutami ve špičce a průměrná rychlost má být vyšší než u jiných konvenčních linek EMT.
 
Trasa o celkové délce 31 kilometrů bude vedena 19 kilometrů výhradně po samostatných komunikacích. Deset plně elektrických autobusů ie tram od španělského výrobce Irizar e-mobility kombinuje flexibilitu městského autobusu s velkou kapacitou a snadným pohybem cestujících podobně jako v tramvaji. Vozidla mají vstupní a výstupní dveře na pravé straně a jednokřídlé přední vstupní dveře. Minimalistický design s velkou prosklenou plochou se odlišuje od ostatního městského vozového parku. Vozidlo je místo zrcátek vybaveno kamerami, které ukazují prostor na dvou obrazovkách umístěných na každé straně sedadla řidiče. Validace jízdenek na palubě bude shodná s ostatními linkami, umožní platby různých městských karet, bankovních karet a QR kódy.

S první linkou BRT přijíždí do hlavního města Španělska první systém přednosti na semaforech pro autobusy. Cílem je, aby autobus po většinu doby jízdy měl na všech semaforech zelenou.  Na 68 přechodech a přejezdech bude použito 390 detektorů, které budou mít na starosti upozornění na přednost v jízdě. Každý autobus bude mít palubní maják, který bude detekovat 167 zařízení pro umožnění priority autobusu. Dodatečně bude instalováno více než 12 kilometrů optických vláken pro přenos informací a obrazu z nových kamer do Centra řízení mobility, odkud bude řízena správná funkce systému. Jedinou výjimkou z priority autobusů je křižovatka s tramvají.

Systémy BRT byly implementovány v různých městech po celém světě s cílem vytvořit vysokokapacitní zelené dopravní koridory s prioritou na semaforech  v městských oblastech umístěných převážně na okrajích měst.
 
Podle propočtů města Madrid bude tato nová linka, spuštěná v rámci Madridské 360 Environmental Sustainability Strategy, znamenat kumulativní úsporu více než 700 000 kilometrů ročně při jízdách, které běžně jezdí soukromým automobilem, a sníží emise o cca 125 tun CO2 a cca 200 tun NOx.
 
První plně elektrický standardní autobus EMT Madrid byl Irizar i2e. V roce 2017 vůz 101 jezdil v rámci testů na lince 39. V současné době má EMT 180 elektrobusů a v roce 2023 přibude dalších 150. Poslední dieselový autobus vyřadila EMT z provozu v prosinci 2022. Kromě elektrických provozuje autobusy na CNG.

 


Madrid spustí v květnu BRT linku s elektrickými autobusy
Irizar ie tram pro Madrid. Foto EMT Madrid
Madrid spustí v květnu BRT linku s elektrickými autobusy
První plně elektrický standardní autobus EMT Madrid byl Irizar i2e. V roce 2017 vůz 101 jezdil v rámci testů na lince 39. Foto EMT Madrid