Litevská Klaipeda si pronajala Dancery domácího výrobce
Rychlá nabíjecí stanice pro Dancery u autobusového nádraží v Klaipédě v roce 2020. Foto Dancerbus

V Litvě neobvyklý způsob získání autobusů, dopravce KAP má v nájmu na deset let deset elektrických autobusů od Vejo projektai. Součástí je výstavba nabíječek a dodávky elektřiny.
V Litvě neobvyklý způsob získání autobusů, dopravce KAP má v nájmu na deset let deset elektrických autobusů od Vejo projektai. Součástí je výstavba nabíječek a dodávky elektřiny.
Provozovatel veřejné dopravy v litevském městě Klaipéda „Klaipėdos autobusų parkas“ (KAP) dokončil výběrové řízení a podepsal smlouvu s UAB „Vėjo projektai“ na pronájem 10 elektrických autobusů Dancer. Příští léto by by mělo přepravovat cestující ve městě deset vozidel poháněných zelenou elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie.

"Autobusy v podstatě nekupujeme, ale máme na deset let k dispozici komplexní službu – dodání autobusů, jejich technický servis, výstavbu dobíjecích stanic, dodávku elektřiny. Zodpovídáme výhradně za řidiče a přepravu cestujících. O všechny ostatní záležitosti se bude muset postarat poskytovatel služby pronájmu“, řekl Vaidas Ramanauskas, generální ředitel UAB „Klaipėdos autobusų parkas“.

Tento typ pronájmu je mezi litevskými dopravci nový, ale ve světě se využívá. Do výběrového řízení vyhlášeného KAP se údajně zaregistrovalo téměř 10 dodavatelů  a zvítězila společnost „Vējo projektai“ se sídlem v Klaipėdě (ostatní zájemce ani cenu zakázky se nám nepodařilo zjistit). Dva elektrobusy „Dancer“ z produkce této společnosti brázdí ulice přístavního města již více než dva roky. Elektrické autobusy s ultrarychlým nabíjením ujedou každý den téměř 300 kilometrů a ročně přepraví více než 100 000 cestujících, uvádí výrobce Dancerů v tiskové zprávě.

"Jsme rádi, že můžeme spolupracovat s UAB „Klaipėdos autobusų parkas“, který je v Evropě lídrem v dodržování jízdních řádů a který hledá inovativní způsoby, jak nahradit znečišťující autobusy novými autobusy s nejnižšími finančními náklady. „Námi poskytované komplexní řešení Dancer Mobility a pevná platba za ujeté kilometry umožní KAP nejen vyhnout se počátečním investicím do nákupu autobusů, ale také ušetřit prostředky na servis a údržbu a také dobíjecí infrastrukturu,“ říká Alvydas Naujėkas, CEO v UAB “Vėjo projektai”.

Je dobrou zprávou, že společnost se sídlem v Klaipėdě je konkurenceschopná a vyhrála výběrové řízení na provoz elektrických autobusů. Tváří v tvář globální krizi je každé pracovní místo důležité a s tímto projektem v Klaipėdě jich nepochybně přibude. A je dvojnásob potěšující, že z iniciativy městských politiků a provozovatele městské hromadné dopravy se cesty pro bezemisní dopravu ve městě stále více otevírají a to, co se před pěti lety zdálo být pouhým snem se naplňuje: v Klaipėdě budeme cestovat pohodlnou veřejnou dopravou, budeme dýchat čistší vzduch,“ řekl Vytautas Grubliauskas, starosta Klaipėdy.

Podle plánu schváleného radou města Klaipėda musí KAP do roku 2030 zakoupit pro MHD 50 elektrických autobusů. Rozhodnutí bylo ovlivněno směrnicí EU o životním prostředí a také fakt, že elektrobusy jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí. K 1. červenci 2022 byly pro podporu elektrifikace sloučeny dvě městské společnosti: firma specializovaná na pouliční osvětlení UAB „Gatvių elekytų“ a dopravní společnost UAB „Klaipėdos autobusų parkas“. Právě specialista na osvětlení ulic má podpořit výstavbu dobíjecích stanic v přístavním městě, dopravce má přidat své zkušenosti a znalost reálné dopravní situace ve městě.

Elektrické autobusy kupuje město spolu s KAP s využitím postředků z fondů EU. Právě probíhá další výběrové řízení, tentokrát na 12 ks článkových 18,5 m vozů.




Litevská Klaipeda si pronajala Dancery domácího výrobce
Interiér elektrického autobusu Dancer v Klaipédě 2020. Foto Dancerbus
Litevská Klaipeda si pronajala Dancery domácího výrobce