Lanovku z Podbaby do Bohnic navrhou architekti z Londýna
Návrh londýnského studia William Mattews Associates na řešení lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Vizualizace zdroj DPP

Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic a pěti podpěr lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice v Praze se stalo londýnské studio William Mattews Associates, které stojí také za návrhy London Cable Car.

Reklama
Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic a pěti podpěr lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice v Praze se stalo londýnské studio William Mattews Associates, které stojí také za návrhy London Cable Car.

Mezinárodní otevřenou architektonickou soutěž vyhlásil v květnu letošního roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), jejím organizátorem bylo CCEA MOBA studio. Se svými referencemi se do ní přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí, z nichž porota vybrala pět týmů, jejichž úkolem bylo vypracovat architektonické návrhy všech tří stanic a pěti podpěr s ohledem na umístění budoucí lanovky a její okolí či přírodní reliéf. Z předložených návrhů mezinárodní porota následně vybrala a ocenila tři nejlepší. První cenu obdržel britský tým William Matthews Associates ve spolupráci s Boele Architects a Expedition Engineering a za podpory konzultantů DCSA a Agile CE. Na druhém místě skončilo české seskupení ov architekti a studio Olgoj Chorchoj. Na třetí pozici se umístila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck renomovaného norského studia Snøhetta. Dalšími finalisty soutěže jsou Grimshaw International Limited z Londýna a studio DWAA z Varšavy.

Porota soutěže považuje za klíč k úspěchu vítězného návrhu jeho celistvost, kontextuální přístup a zohlednění okolních podmínek, a to jak přírodních, tak městských. Každá stanice má velmi dobrou šanci vhodně reagovat na své umístění při využití krajiny jako nedílné součásti návrhu.

Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy – Trojskou kotlinou. Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu,“ přiblížili autoři svůj vítězný návrh, který obslouží až 2 300 osob za hodinu. Z dílny studia William Mattews Associates pochází londýnská Cable Car nebo modernizace nádraží London Bridge, páté nejrušnější stanice ve Spojeném království. Vítězi soutěže na pražskou lanovku náleží odměna 1,8 milionu korun. Jeho úkolem bude spolupracovat na celé přípravě projektu včetně výstavby samotné lanovky.