Kvalita paliv na čerpacích stanicích je nadprůměrná

Česká obchodní inspekce loni odebrala celkem 2 668 vzorků všech druhů paliv. Paliva na českých čerpacích stanicích vykazují nejméně závad v historii kontrol. Nejlepší výsledky mají CNG a LPG.
Česká obchodní inspekce loni odebrala celkem 2 668 vzorků všech druhů paliv. Paliva na českých čerpacích stanicích vykazují nejméně závad v historii kontrol. Nejlepší výsledky mají CNG a LPG.
Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách vzorků paliv odebraných na českých čerpacích stanicích zjistila nejméně závad v historii kontrol. Normám nevyhovělo 0,7 % z nich, což je 0,4 procentního bodu méně než v roce 2018. Jsou také v rámci EU kvalitativně nadprůměrná. Nejlepší výsledky mají tradičně alternativní paliva. Všechny kontrolované vzorky stlačeného zemního plynu (CNG) byly loni bez závad, u zkapalněného ropného plynu (LPG) nevyhověl jediný vzorek. Čeští motoristé rovněž stále více preferují prémiová paliva.

Podle údajů ČOI bylo loni při kontrolách kvality paliv odebráno celkem 1 010 vzorků benzínu a 1 308 vzorků nafty, zbytek tvořila alternativní paliva. Celkově jakostním normám nevyhovělo 18 vzorků, přičemž nejvíce závad bylo zaznamenáno u nafty, a to 13. U benzínu nevyhověly 3 vzorky. „Kontrolované parametry kvality pohonných hmot na domácích čerpacích stanicích za rok 2019 byly na vynikající úrovni. Celková chybovost trhu činila jen 0,7 procenta, což je nejlepší výsledek v historii,“ uvedl Václav Loula, odborný tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „U čerpacích stanic naší asociace bylo odebráno celkem 923 vzorků, tedy 34,6 procent. Byl přitom zjištěn pouze jeden nevyhovující vzorek u LPG. Nejmasovější druhy benzínů a motorové nafty vyšly z testování bez chyb,“ dodal Václav Loula.

U plynných paliv, jako jsou LPG nebo CNG, se závady neobjevují dlouhodobě. Loni bylo testováno 300 vzorků LPG a nevyhověl pouze jediný. „V předchozích třech letech jsme zaznamenali jediný případ nevyhovujícího vzorku u LPG, přičemž šlo jen o drobnou odchylku od normy. Míra chybovosti tak byla u LPG v roce 2019 ještě nižší než u konvenčních paliv a činila pouze 0,3 procenta,“ uvedl Michael Gavrilovič, předseda sekce Autoplyn České asociace LPG. Inspektoři ČOI loni odebrali také 40 vzorků dalšího alternativního ekologického paliva CNG. Zde nebyl odhalen žádný problém. Nižší počet kontrol odpovídá nižší hustotě sítě plnicích stanic CNG, která se ovšem intenzivně rozrůstá. Před koncem loňského roku se počet CNG stanic v Česku přehoupl už přes 200. Přitom na začátku roku 2019 jich podle MPO bylo 173.

Čeští motoristé si zřejmě potrpí na kvalitu. Nejen, že kontroly jakosti dopadají velmi dobře, ale podle ČAPPO též v předchozích letech výrazně rostla poptávka po aditivovaných a prémiových palivech.

Z hlediska kvality pohonných hmot se Česko ve srovnání s ostatními zeměmi EU dlouhodobě řadí ke špičce. Podle Unie nezávislých petrolejářů je závadovost kontrolovaných vzorků na evropských pumpách v posledních pěti letech troj až pětinásobně vyšší než v tuzemsku. „Srovnání s EU nezahrnuje nejčastější naftový prohřešek, a to bod vzplanutí, který se vyskytuje asi v polovině případů nevyhovujících vzorků. Jde o parametr, který většinou nemá žádný vliv na chod motoru a ve většině zemí ani není kontrolován. Přitom v Česku i za malou odchylku padají pokuty, které mohou navodit dojem, že šlo o závažné pochybení,“ vysvětlil Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR.

ČAPPO