IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022

Modely pro kompletní řešení městské a meziměstské mobility: nejkratší verze plně elektrického E-WAY, městský STREETWAY a nový CROSSWAY LE Hybrid.

Modely pro kompletní řešení městské a meziměstské mobility: nejkratší verze plně elektrického E-WAY, městský STREETWAY a nový CROSSWAY LE Hybrid.

IVECO BUS v hale 3 představilo tři autobusy: E-WAY 9,5 m dlouhá verze, plně elektrický midibus s nočním nabíjením;
STREETWAY 12 m, efektivní městský autobus optimalizovaný pro městskou udržitelnou mobilitu a CROSSWAY Hybrid Low Entry, nový hybridní meziměstský model, k dispozici s pohonem na obnovitelné palivo.

Na venkovní ploše u vchodu na veletrh dále E-WAY 12 m dlouhá verze, CROSSWAY Pro, CROSSWAY Low Entry Line pro dopravu v příměstských nebo meziměstských oblastech a EVADYS.

S řadou CROSSWAY s rekordní produkcí 55 000 autobusů je IVECO BUS lídrem na evropském trhu. V současné době je každé druhé meziměstské vozidlo registrované v Evropě CROSSWAY. Tato úspěšná řada se vyrábí v závodě IVECO BUS ve Vysokém Mýtě v České republice.

CROSSWAY Low Entry s nízkým vstupem se osvědčuje jak v městském, tak meziměstském provozu a je k dispozici v délkách 10,8 m, 12 m a 12,9 m a ve 4 verzích:

- LE (s nízkým vstupem), schválená pro použití v autobusech i autobusových linkách.
- Line, pro krátké a středně dlouhé meziměstské jízdy.
- Pro kombinaci meziměstského a zájezdového autobusu.

Řada vozů CROSSWAY step E splňující požadavky na bezpečnost nabízí široký výběr díky čtyřem délkám (10,8 m - 12,1 m - 13 m a 14,5 m třínápravový) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Cursor 9) pro Crossway LE, zatímco Crossway LD je k dispozici se třemi délkami (10,8 m - 12,1 m - 13 m) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Cursor 9).

U modelů jsou k dispozici dvě automatické převodovky: ZF Ecolife 2 - VOITH Diwa NXT.

Pasivní bezpečnost vozidla byla posílena o systém zmírnění následků čelního nárazu podle předpisu ECE R29.03 certifikovaný společností TÜV Sud.

Dnešní doba přináší výzvy po elektrické stránce, velké diskuze však dále probíhají u obnovitelných a syntetických paliv a zemního plynu, kde je Iveco nejúspěšnější na evropkém trhu. Tyto autobusy Iveco jsou plně kompatibilní na biometan. Kromě městské dopravy jsou vhodné i pro meziměstskou dopravu, kde zatím nejsou podmínky pro úplné zavedení plně elektrickéch autobusů. Pro příměstskou a meziměstskou dopravu Iveco nabízí nový hybridní CROSSWAY LE na diesel a CNG.

CROSSWAY Low Entry Hybrid byl představen minulý měsíc a na veletrhu CZECHBUS oslavil českou premiéru.

IVECO BUS přináší svou novou hybridní technologii v modelech XTL (X-To-Liquid) na obnovitelné palivo a zemní plyn, která mohou dopravcům nabídnout další řešení pro snížení uhlíkové stopy. Zbrusu nová verze CROSSWAY LE Hybrid CNG získala prestižní titul Udržitelný autobus roku 2023 v kategorii Meziměstský autobus.

Elektrický pohon je vybaven hybridní technologií vyvinutou v úzké spolupráci s globální technologickou společností Voith. Je vybaven 48V baterií spojenou s převodovkou Voith DIWA NXT a osvědčeným motorem Cursor 9. Převodovka DIWA NXT je kombinována s výkonným rekuperačním elektromotorem o špičkovém výkonu 35 kW, který funguje jako startér a generátor pro rekuperaci kinetické energie akumulované během zpomalovací a brzdné fáze, s vysokoenergetickou baterií LTO (48 V) umístěnou na střeše. Elektromotor podporuje motor Cursor 9 během startovacích fází.

Nové řešení je rovněž vybaveno funkcí Stop & Start, která přináší uživatelům a provozovatelům řadu výhod: eliminuje hluk a vibrace, což vede k většímu pohodlí cestujících, obyvatel a chodců na zastávkách, a dále zlepšuje úsporu paliva.

Díky těmto funkcím přináší nový CROSSWAY LE Hybrid úsporu paliva minimálně 10 % (v různých testech až 15 %) ve srovnání s nehybridní verzí - což je důležitá výhoda v době, kdy se provozovatelé potýkají s rostoucími náklady na energie. Navíc jim toto nové hybridní řešení umožňuje při kombinaci s obnovitelnými palivy snížit emise CO2.

CROSSWAY LE Hybrid plně vyhovuje normě proti převrácení R66.02 a testům A a B pro zmírnění následků čelního nárazu R29.03.

Díky zařazení nového hybridního modelu do produktového portfolia pro příměstskou dopravu nabízí IVECO BUS nyní na výběr:

  • CROSSWAY Low Entry o délce 10,8, 12, 13 a 14,5 metru, vybavený vznětovým motorem Cursor 9, kompatibilní s XTL, dostupný ve třídě I a II.
  • 12metrový CROSSWAY Low Entry (třída I) s motorem Cursor 9 na zemní plyn, kompatibilní s biometanem.
  • Dvanáctimetrový a třináctimetrový CROSSWAY Low Entry (třída II) ve verzi na zemní plyn.

Pro městskou dopravu nabízí Iveco bezeemisní E-WAY by HEULIEZ. Elektrické autobusy jsou v provozu v 8 zemích a najely 35 mil. km. První dva vozy jsou od letošního roku v provozu v regionu střední a východní Evropy - v Mariboru.

Na veletrhu Iveco vystavilo 9,5 a 12metrové plně elektrické autobusy E-WAY, a to jak modely s nočním dobíjením, tak vybavenými nejmodernější bateriovou technologií.

Nová generace baterií Forsee Power ZEN pro noční nabíjení v depu zvyšuje kapacitu jedné baterie na 42 kWh. Tyto nové nechlazené a nevyhřívané vysokoenergetické baterie NMC (nikl, mangan, kobalt) poskytují provozovatelům o 20 % více energie, což vede k dojezdu až 400 km při maximální kapacitě 462 kWh na palubě 12 m dlouhého

E-WAY nabízí nejkomplexnější a nejflexibilnější řadu na trhu s řešením, které odpovídá specifickým potřebám dojezdu zákazníků, s modely dostupnými ve čtyřech délkách (9,5 m, 10,7 m, 12 m a 18 m), dvěma technologiemi baterií pro každé konkrétní použití: vysokoenergetické články NMC (nikl-mangan-kobalt) pro noční nabíjení v depu, vysoce výkonné články LTO (oxid lithium-titaničitý) pro rychlé příležitostné nabíjení a třemi režimy nabíjení: přes noc v depu (připojení CCS Combo 2) a příležitostné nabíjení přes pantograf (vzestupné nebo sestupné).

Kromě toho je 12 nebo 18 metrů dlouhý model E-WAY k dispozici také ve verzi pro systém Bus Rapid Transit (BRT) s názvem LINIUM.

Hlavně pro trhy východní a střední Evropy nabízí Iveco loňskou novinku STREETWAY městského typu s pohonem na diesel a CNG. Vystavený model byl třídveřový a 12 metrů dlouhý nízkopodlažní se vznětovým motorem o výkonu 228 kW (310 k).

Přední a prostřední vstupní dveře o šířce 1 200 mm usnadňují nástup a výstup, zatímco integrovaná nízká podlaha a široká střední chodba umožňují rychlý dopravní tok a nerušený přístup vozíčkářů do prostoru pro cestující. STREETWAY lze objednat také s ruční nebo elektrickou rampou se speciálním pohodlným prostorem pro cestující se sníženou pohyblivostí.

STREETWAY je vybaven mimořádně účinným motorem Cursor 9 o výkonu až 228 kW (310 k) podle normy EURO VI Step E, který je plně kompatibilní s palivem z obnovitelných zdrojů, a je tak na silnici hospodárný a ekologický.

S automatickou převodovkou VOITH Diwa 6 nebo ZF Ecolife 2, dvěma nebo třemi dveřmi a různými možnostmi individuální výbavy splňuje STREETWAY příslušné požadavky podniků veřejné dopravy.

V nabídce je také v kloubové (18,75 m) dieselové verzi HI-SCR varianty STREETWAY a CNG dostupné v délkách 12 i 18,75 m, plně kompatibilní s biometanem.

IVECO BUS na začátku letošního roku získalo prestižní zakázku na autobusy STREETWAY. Do Prahy do roku 2027 dodá až 100 standardních a 143 kloubových vozidel. Prvních 15 kloubových autobusů by do depa v Hostivaři mělo dorazit v dubnu příštího roku.

Ve Vysokém Mýtě vyrábí IVECO BUS i další typ autobusů, všestranný EVADYS pro meziměstské a turistické služby. Na veletrhu CZECHBUS se představila 12m dlouhá verzes s jedněmi prostředními dveřmi a sedadly Spacio Line.

EVADYS, vybavený motorem Cursor 9 o výkonu 400 HP, je nabízen v délkách 12 a 12,96 m s převodovkami ZF Ecolife 2 - VOITH Diwa NXT a s třemi typy uspořádání dveří podle požadavků zákazníků. Je možné více uspořádání sedadel, například na jedné straně kapacita 63 sedadel, na druhé straně německý standard 3GBK.

EVADYS nabízí největší prostor pro zavazadla ve svém segmentu s objemem až 12 m3, s vyšší vstupní výškou pro nakládání zavazadel. Byl speciálně navržen tak, aby vyhovoval rostoucím potřebám regionálních a vnitrostátních linek, i služeb cestovního ruchu na místní a střední vzdálenosti - potřebám, které vyžadují špičkové kombinované vlastnosti "intercity/excursion". Ideálně se hodí pro trasy zkrácené mnoha zastávkami, které jsou méně vhodné pro turistické autobusy, ale které jsou dostatečně dlouhé na to, aby vyžadovaly vynikající výkon a komfort pro cestující.

Všechny vyráběné vozy Euro VIE jsou vybaveny vlastním řešením telematiky Iveco On pro monitoring jízdy vozidel, který si mohou zákazníci v různých verzích objednat. Funguje i pro elektrické vozy.

IVECO BUS intenzivně pracuje na vývoji autobusů s vodíkovým pohonem. Městskou a částečně meziměstskou řadu by mělo v budoucnosti doplnit o Crrosway LE s palivovými články. V červenci loňského roku společnost oznámila spolupráci s HTWO (značka skupiny Hyundai Motor Group) na vybavení svých budoucích evropských autobusů na vodíkový pohon špičkovými systémy palivových článků.

IVECO BUS rovněž podepsal memorandum o porozumění se společností VIA, aby prozkoumala možnou budoucí spolupráci při vývoji řešení veřejné dopravy na vyžádání na míru a souvisejících digitálních služeb pro autobusy. IVECO BUS a VIA budou rovněž zkoumat možnosti autonomních kyvadlových autobusů na vyžádání.


IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022
IVECO BUS na veletrhu CZECHBUS 2022