HCS Centrum a Volvo Trucks předaly pražskému dopravnímu podniku nové pohotovostní vozidlo Volvo FMX
Nové vyprošťovací vozidlo Dopravního podniku hl.m. Prahy. Foto Volvo

Dopravní podnik hlavního města Prahy rozšířil svůj vozový park o speciál na podvozku Volvo FMX 8x6 určený především k vyprošťování tramvají.
Dopravní podnik hlavního města Prahy rozšířil svůj vozový park o speciál na podvozku Volvo FMX 8x6 určený především k vyprošťování tramvají.
Společnost HCS Centrum ve spolupráci s Volvo Trucks předaly Dopravnímu podniku hlavního města Prahy vyprošťovací speciál s hydraulickým jeřábem PM 155 SP postavený na podvozku Volvo FMX 8x6. Kompletní nástavbu na vozidlo vyrobila společnost HCS Centrum, která je mimo jiné výhradním distributorem hydraulických jeřábů PM pro ČR a SR.

Základními podmínkami pro stavbu tohoto vozidla byl požadavek na zdvihový výkon jeřábu 10 200 kg na dosahu 10,50 m a celkové rozměry vozidla. Kdy byla zejména limitní celková výška 3 200 mm, a to včetně majákové rampy. Dále pak celková hmotnost vozidla nesměla překročit 32 tun.

Podvozek Volvo FMX 8x6 byl zvolen zejména proto, že nejlépe splňoval požadavky zadavatele. Jako je nízká výška kabiny a rámu vozidla. Výkonný motor D13K460 Euro6, v kombinaci s automatizovanou převodovkou s rychloběhem I-Shift ATO2612F s plazivými převodovými stupni (plazivé rychlosti dvě vpřed a jedna pro zpětný chod) a silnou motorovou brzdou VEB+ o výkonu 375kW. Podvozek má zadní nápravy na vzduchovém pérování ( součástí jsou vylepšené stabilizátory, které jsou otočeny nahoru a umístěny centrálně mezi nápravami a přenášejí silová působení silnice a přívěsu do nejpevnější části konstrukce za účelem zlepšení stability a zachování vysoké světlé výšky), součástí a nutností je i zesílený rám vozidla v celé délce, zatížení předních náprav 10+10 tun a zatížení zadní dvounápravy 26 tun, vozidlo disponuje funkcí ATC - Automatické řízení trakce - když to podmínky dovolí, systém automaticky odpojí/připojí přední nápravu při jízdě. Dále je vozidlo vybaveno dálkovým ovládáním REMOTE CONTROL a couvací kamerou WAECO.

Nástavba vozidla je vybavena hydraulickým jeřábem PM 155 SP o zdvihovém výkonu více jak 100 tm, jeřáb plní normu ČSN EN 12999+A2. Pohon jeřábu je zajištěn variabilním hydraulickým čerpadlem. Ovládání jeřábu je prostřednictvím plně proporcionálního hydraulického rozvaděče DANFOSS a radiového ovladače Scanreco s plně grafickým displejem. Tento komplet zajišťuje ovládání všech funkcí jeřábu včetně ovládání stabilizačních opěr.

Veškeré funkce jeřábu, a to včetně regulace zdvihového výkonu jeřábu v závislosti na vysunutí stabilizačních opěr, poloze natočení jeřábu a úhlů výložníkových ramen, jsou řízeny vysoce sofistikovaným řídícím systémem německé firmy MOBA, který se mimo jiné nachází ve všech jeřábech PM.

Vyprošťovací vozidlo disponuje vyprošťovacím navijákem o výkonu 20 tun s dálkovým ovládáním. Vyprošťovacími prostředky jako je hydraulicky rozkládané ráhno pro manipulaci s tramvajemi o nosnosti 18 tun a nakládacím hydraulicky vyvažovaným křížem pro manipulaci s osobními vozidly.

Nástavba je dále vybavena úložnými schránkami, tažnými tyčemi a tramvajovým „spřáhlem“. Vyprošťovací vozidlo je vybaveno speciální majákovou rampou a výstražnými světly, která pod čirým krytem ukrývají technologii možnost volby barvy (oranžová, modrá a červená).  
  

HCS Centrum a Volvo Trucks předaly pražskému dopravnímu podniku nové pohotovostní vozidlo Volvo FMX
HCS Centrum a Volvo Trucks předaly pražskému dopravnímu podniku nové pohotovostní vozidlo Volvo FMX