Ekologičtější cestování s FlixBus a Volvo
Dopravní společnost Voyages Morio, partner FlixBusu ve Francii, od 28. září posílá na linku mezi Brestem a Grenoblem nové double-deckery Volvo 9700 na bionaftu vyrobenou z řepky z francouzské farmy. Foto FlixBus

Od 28. září jsou na linku Brest <> Grenoble ve Francii nasazovány dva dvoupodlažní autobusy Volvo 9700 DD poháněné bionaftou Oleo100 vyráběné z francouzské řepky. Volvo Buses a FlixBus zároveň oznámily dohodu o spolupráci.

Od 28. září jsou na linku Brest <> Grenoble ve Francii nasazovány dva dvoupodlažní autobusy Volvo 9700 DD poháněné bionaftou Oleo100 vyráběné z francouzské řepky. Volvo Buses a FlixBus zároveň oznámily dohodu o spolupráci.

Společnost FlixBus a její holdingový majitel Flix SE se zavázaly k co nejudržitelnějšímu cestování a v tomto směru spolupracují s různými partnery na pilotních provozech a zkoumání nových technologií. Dopravce testoval  na dálkových linkách provoz elektrických autobusů ve Francii a v Německu a v červenci vyjel s elektrickým expresem v Portugalsku. Větší rozšiřování provozu dálkových elektrických autobusů však stále brání nedostatek nabíjecích míst. FlixBus je také zapojen v projektu na vývoj dálkových autobusů na palivové články.

 

Nejnovější dohoda o spolupráci mezi FlixBus a Volvo Buses se zaměřuje na ostrý test používání bionafty Oleo100, která se vyrábí z řepky olejné. Oleo100 splňuje nejnovější ekologická kritéria tím, že přeměňuje obnovitelnou biomasu na palivo.  Lisováním řepky se získávají jednak rostlinné bílkoviny bez GMO (geneticky modifikovaných organismů) určené ke krmení zvířat na francouzských farmách, jednak řepkový olej určený k lidské spotřebě. K energetickým účelům se využívají pouze přebytky z této produkce, které nezpůsobují odlesňování ani změnu využití půdy. Bionafta Oleo100 (vyrobená výhradně ze semen francouzské řepky) snižuje emise CO2 až o 70 % a emise jemných částic až o 80 % u dálkového autobusu, přičemž nabízí stejný výkon jako nafta.

 

Zavedením autobusů s pohonem Oleo100 na lince Brest <> Grenoble rozšiřuje Flixbus svou biopalivovou stopu ve Francii. Již v listopadu 2021 byly na lince Nice <> Toulouse nasazeny dva autobusy Volvo s pohonem Oleo100. V červnu 2022 začala jezdit linka Vannes <> Paříž, také s vozidly Volvo. Denní jízda na trase Brest <> Grenoble v součtu představuje 830 000 ujetých kilometrů ročně a 200 000 litrů spotřebovaného paliva. K pohonu dvou patrových autobusů Volvo 9700 bude použita bionafta Oleo100 a bude tak vyprodukováno o 70 % méně emisí skleníkových plynů. Jde také o první autobusy Volvo 9700 DD ve Francii.

 

Daniel Krauss, CIO Flix SE uvádí: "Společnost Volvo Bus sdílí naši vizi udržitelnějšího cestování a poskytuje prémiové autobusy, může zaručit kvalitu, na kterou jsou naši zákazníci zvyklí. Jsme velice hrdí, že v současné době jezdí po celé Francii již pět autobusů Volvo na pohonné platformě Oleo100. Po celém světě se snažíme s různými partnery zavádět řešení, která co nejvíce sníží uhlíkovou stopu cestování s FlixBusem. Francie je v této oblasti průkopníkem díky ambiciózním partnerům, jako jsou Volvo Bus, Morio a Saipol."

 

Zahájení provozu linky Brest <> Grenoble bylo pro společnosti FlixBus a Volvo Bus také příležitostí k formalizaci nového partnerství. Obě společnosti chtějí spolupracovat na rozvoji udržitelnější autokarové dopravy tím, že zjednoduší rozvoj vozového parku pro partnerské provozovatele autobusů společnosti FlixBus po celém světě. Dohoda o spolupráci neznamená, že Volvo bude automaticky FlixBusu dodávat autobusy.  Jako dosud budou vozidla dodávána podle požadavků partnerů provozujících autobusovou síť FlixBus. Ve Francii provozuje dva první double-deckery Volvo 9700 dopravce Voyages Morio.

 

Budeme se těšit na podobné projekty FlixBusu i u nás.