E-mobilita ve formátu XXL
Daniel Vorgerd a eCitaro G. Foto Mercedes-Benz

Rozhovor o elektrickém kloubovém eCitaru s odborníkem na vysokonapěťové systémy v Daimler Buses.
Rozhovor o elektrickém kloubovém eCitaru s odborníkem na vysokonapěťové systémy v Daimler Buses.
Daniel Vorgerd, vedoucí aplikace vysokonapěťových systémů Daimler Buses, o Mercedesu-Benz eCitaru v kloubové verzi. Je těžší řídit elektrický kloubový autobus než konvenční?  

Pane Vorgerde, jak důležitý je Mercedes-Benz eCitaro G pro elektromobilitu s městskými autobusy?

Kloubové autobusy jsou vzhledem ke své vysoké kapacitě cestujících využívány především na velmi frekventovaných trasách ve městech a metropolích. Tyto oblasti jsou zároveň zvláště citlivé na životní prostředí. To ovlivňuje jak výfukové, tak hlukové emise. eCitaro G nabízí nejen spoustu prostoru, ale je také lokálně bez emisí a tichý. Představuje tak zásadní krok na cestě k elektromobilitě směrem k obyvatelnějším městům.

Proč eCitaro G odstarovalo významně až po sólo autobusu?

Jedním z důvodů byla současná premiéra další generace technologie baterií. Protože s přípustnou celkovou hmotností kolem 30 tun místo 19 tun a výrazně větším prostorem pro cestující potřebuje kloubový autobus podstatně více energie na stejný dojezd jako solo autobus. Tady pomáhá každá kilowatthodina, kterou máme na palubě. Museli jsme také koordinovat načasování komplexního programu ochrany pro sólové a kloubové autobusy.

Proč má eCitaro G dvě poháněné nápravy?

Vždyť plně obsazené eCitaro G váží 30 tun. Dvě hnané nápravy nabízejí vynikající jízdní dynamiku na trasách se zastávkami na semaforech a autobusových zastávkách ve strmých stoupáních. Dvě poháněné nápravy navíc znamenají výrazné zvýšení trakce a bezpečnosti jízdy na kluzké vozovce v zimě. Mimochodem: Technicky je toto řešení v naší koncepci poměrně snadno implementovatelné se dvěma motory v blízkosti náboje kola na každé nápravě.

Často je zmiňována modularita eCitaro G – co to znamená v praxi?

eCitaro G je městský autobus šitý na míru. To platí především pro baterie: nabízíme je buď s bateriemi NMC, nebo s solid-state bateriemi. Obě technologie baterií jsou dostupné v různých konfiguracích. Kromě toho si naši zákazníci mohou vybrat mezi nabíjecími zástrčkami, pantografy nebo nabíjecími kolejnicemi pro nabíjecí technologii baterií NMC. V neposlední řadě jsou nabíjecí zástrčky k dispozici ve třech polohách: standardně vpravo nad podběhem přední nápravy, ale na přání také vlevo a vzadu. Na vozidlo jsou možné až dvě polohy. To znamená maximální flexibilitu v depu.

Jedním z problémů je rozložení hmotnosti mezi nápravy kloubových autobusů. Jak jste se k tomuto tématu postavili?

Tím, že se baterie v kloubovém autobusu rozloží jinak než v sólo autobusu. V kloubovém autobusu instalujeme dva akumulátory místo obvyklých čtyř do zadní části motoru a převodovky, což výrazně méně namáhá zadní nápravu. Ostatní akumulátory umístíme na střechu zadní části a na střechu přední části. Identická je velmi silná osmitunová přední náprava. Výsledkem je dokonalé rozložení hmotnosti a tím i maximální počet sedadel pro cestující.

Kloubové autobusy mají vyšší spotřebu energie než sólo vozidla. Jak stále dosahujete maximálního dosahu?

Stejně jako u sólo vozidla jsme zavedli komplexní tepelný management pro optimalizaci spotřeby energie. To zahrnuje propojení všech komponentů vyzařujících teplo. Totéž platí pro vytápění pomocí vysoce účinného tepelného čerpadla s médiem CO2. Interiér je již při nabíjení v depu předklimatizován nebo předvytopen. V zimě vyjíždí kloubový autobus z vozovny o něco tepleji, než je nutné a v létě o něco chladněji. Tímto způsobem dostáváme poslední kilometr dosahu. Topení a klimatizace jsou rovněž plně automatizované a odvíjejí se od obsazenosti prostoru pro cestující.

Na co se musí řidiči připravit při přestupu z dieselového kloubového autobusu na elektrický?

Přechod z konvenčního kloubového autobusu na eCitaro G je zcela bezproblémový. Pracoviště řidiče podle hesla „nastup a rozjeď se“ do značné míry odpovídá tomu u naftového Citara. Pouze otáčkoměr byl nahrazen měřičem výkonu. Ukazuje potřebný výkon a rekuperaci. To podporuje řidiče v energeticky efektivní jízdě.

eCitaro G je čistý – ale jak bezpečný je?

Bezpečnost je pro nás vždy velmi důležitá. Navzdory těžkým bateriím na střeše standardní regulace náklonu zabraňuje nepříjemnému bočnímu náklonu. S Articulation Turntable Controller (ATC), který je rovněž standardní výbavou, dosahuje vysoké jízdní stability téměř na úrovni ESP. Dopravní podniky i řidiči vysoce oceňují volitelné asistenční systémy Preventive Brake Assist, tedy aktivní brzdový asistent a asistent odbočování Sideguard Assist. Řidiči se tak uleví a slabší účastníci silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté, jsou účinně chráněni.

Autobusy musí jezdit – je služba stejně specifická jako technologie?

Samozřejmě. Základní záruka například na vysokonapěťové baterie je založena nejen na pevně stanoveném počtu let, ale také na individuální propustnosti energie, tedy namáhání vozidla. Individuální řešení jsou k dispozici na vyžádání. Pak jsou tu servisní smlouvy.

Magazín o autobusech, Mercedes-Benz

E-mobilita ve formátu XXL
E-mobilita ve formátu XXL
E-mobilita ve formátu XXL
E-mobilita ve formátu XXL
E-mobilita ve formátu XXL
Třídvéřové eCitaro G 18m s kapacitou 146 cestujících. Foto Mercedes-Benz