Daimler představuje Mercedes-Benz Intouro s hybridním pohonem
Daimler přichází s nabídkou hybridního Intouro pro meziměstské linky. Foto Daimler

Kompaktní Intouro K o délce 10,75 m pro příměstskou dopravu se soft-hybridním pohonným systémem známým z Citaro Hybrid, který byl vyhlášen evropským autobusem roku 2019.
Kompaktní Intouro K o délce 10,75 m pro příměstskou dopravu se soft-hybridním pohonným systémem známým z Citaro Hybrid, který byl vyhlášen evropským autobusem roku 2019.
Hybridní pohon bude nově k dispozici pro všechny modely Intouro s automatickou převodovkou. "Meziměstský segment na elektromobilitu pořád ještě čeká, ale důležitá pro budoucnost jsou různá řešení pro snižování spotřeby," uvádí Daimler své "nové" Intouro K.

V Intouro K Hybrid je jednou z klíčových součástí hybridního pohonu elektromotor s výkonem 14 kW s točivým momentem 220 Nm. Hlavní jednotka ve tvaru disku s integrovanou výkonovou elektronikou a tloušťkou osm centimetrů, která funguje při brzdění jako generátor, byla integrována mezi spalovací motor a automatickou převodovku. Systém využívá k ukládání získané elektřiny superkondenzátory o celkové kapacitě 2 Ah, které jsou vhodné pro krátkodobé použití, mají vysokou hustotu výkonu, nejsou citlivé na mimořádné energetické špičky a během své dlouhé životnosti odolávají častému nabíjení a vybíjení. Podle výrobce jedno brždění z 50 km/h zcela zaplní zásobník energie.

Elektromotor primárně pomáhá spalovacímu motoru  zejména při rozjezdu. Neslouží však ke zvýšení maximálního výkonu, hlavně podporuje spalovací motor a zvyšuje rozjezdový výkon. Otáčky spalovacího motoru se nesnižují, špičkový výkon je pouze mírně snížen a nahrazen elektromotorem. Mírné posílení elektromotorem při volnoběhu navíc zlepšuje účinnost spalovacího motoru. Oba tyto faktory vedou k ještě většímu snížení spotřeby paliva. V městském a příměstském provozu, kde řidič často zastavuje a rozjíždí se, má jít o snížení spotřeby až o pět procent.

Meziměstský autobus s váhou pouze 254 kg, má bezpečnou nízkonapěťovou 48V síť, hybridní jednotka nemá na kapacitu vozu pro cestující prakticky žádný vliv.

Řidiči nepoznají za volantem hybridního Intoura proti dieselovému žádný rozdíl, přístrojová deska je identická. Školení je podle výrobce tedy zbytečné.

Primární pohonnou jednotkou jsou dvě verze vznětového motoru Mercedes-Benz OM 936 o objemu 7,7 litru, s výkonem 299 k (220k) nebo 354 k (260 kW). Zákazníci ho mohou kombinovat se čtyřmi variantami převodovek: šestistupňovou manuální převodovkou, plně automatickou převodovkou Mercedes-Benz PowerShift nebo automatickou převodovkou s měničem točivého momentu od Voith a ZF. Díky relativně krátkému rozvoru se autobus dokáže otočit v poloměru pouhých 18,34 metru.

Vůz prezentovaný Daimler má metalické antracitové provedení s dvoukřídlými dveřmi a sedadly Travel Star Eco s různě nastavitelnými sedadly. Výbava zahrnuje asistent nouzového brznění Active Brake Assist 5 (ABA 5) pro detekci chodců a Sideguard Assist pro zatáčení.

Jak si vedl Citaro Hybrid pro městskou dopravu ve zkušebním testu v rámci Bus of the Year v roce 2019?


Daimler představuje Mercedes-Benz Intouro s hybridním pohonem
Daimler představuje Mercedes-Benz Intouro s hybridním pohonem
Daimler představuje Mercedes-Benz Intouro s hybridním pohonem