Výhrady dopravců k provozní připravenosti projektu Optimalizace a integrace veřejné dopravy v kraji od 1. 9. 2009 a jeho negativních dopadů do hospodaření dopravních fi rem a zejména do krajského rozpočtu.
Výhrady dopravců k provozní připravenosti projektu Optimalizace a integrace veřejné dopravy v kraji od 1. 9. 2009 a jeho negativních dopadů do hospodaření dopravních fi rem a zejména do krajského rozpočtu.
Dne 16. června 2009 proběhlo pod hlavičkou Sdružení ČESMAD BOHEMIA jednání jedenácti dopravních fi rem zajišťujících dopravní obslužnost v Královéhradeckém kraji s hejtmanem. Jeho hlavním předmětem byly výhrady dopravců k provozní připravenosti projektu Optimalizace a integrace veřejné dopravy v kraji od 1. 9. 2009 a jeho negativních dopadů do hospodaření dopravních fi rem a zejména do krajského rozpočtu.

„Existuje dostatek pádných argumentů k tvrzení, že projekt není dobře provozně připraven, stanovení ceny dopravního výkonu je pro dopravce likvidační a v konečné fázi jeho zavedení bude znamenat vyšší prostředky z krajského rozpočtu a snížení kvality cestování občanů,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník největšího tuzemského sdružení dopravců. V tomto kontextu je nepochopitelné, že v podmínkách současné ekonomické recese a výpadků příjmů v krajském rozpočtu se těmito argumenty nechce vedení kraje zabývat a trvá na zkušebním provozu. Celý projekt byl navíc připraven a propočítán na stav ekonomiky na podzim loňského roku. „Je to, jako jízda vpřed, ale podle zpětných zrcátek,“ dodává Špryňar.

Dopravci se s hejtmanem na jednání shodli alespoň na těchto závěrech:

  1. Dopravci do 31. 7. 2009 obdrží od Kraje, resp. fi rmy Oredo veškeré potřebné podklady (přílohy ke stávajícím smlouvám), ze kterých bude vyplývat, jaký objem dopravních výkonů je požadován a za jakou cenu dopravního výkonu.
  2. Pod gescí předsedy výboru pro dopravu pana Dlaba budou do 31. 7. 2009 odsouhlaseny parametry pro vyhodnocení fungování systému a dopadů na ekonomiku v rámci přechodného zkušebního období.
  3. Kraj povede paralelní jednání s dopravci z jiných krajů o převzetí veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji.

První dva body jsou nezbytné k odpovědnému rozhodnutí dopravců, zda jsou schopni od 1. 9. 2009 zajišťovat veřejnou dopravu v Královéhradeckém kraji. Dopravní firmy nemohou být vystaveny riziku, že špatně připravený projekt povede k jejich zániku. Pokud chce vedení kraje tento projekt přesto spustitl, musí nést i příslušné garance a rizika.