iDnes.cz - Čeští dopravci čím dál častěji nakupují v zahraničí ojeté autobusy. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku počet nově přihlášených ojetých autobusů stoupl meziročně o sto procent. Dovoz ojetin z ciziny paradoxně vede k tomu, že vozový park autobusů na českých silnicích mládne.
iDnes.cz - Čeští dopravci čím dál častěji nakupují v zahraničí ojeté autobusy. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku počet nově přihlášených ojetých autobusů stoupl meziročně o sto procent. Dovoz ojetin z ciziny paradoxně vede k tomu, že vozový park autobusů na českých silnicích mládne.
iDnes.cz 15.8.2007 - Průměrné stáří autobusů na tuzemských silnicích je 13,4 roku, za poslední rok flotila omládla zhruba o dva měsíce. "Důvodů může být více. Možná dovozci aut objevili další zdroj příjmu v podobě autobusů. Nebo nemají dopravci peníze," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Dovozci autobusů potvrzují spíše druhou domněnku. Pro řadu dopravců, zejména těch menších, je nákup nového autobusu příliš drahou záležitostí, a proto raději volí nákup ojetého. Zájem mají hlavně firmy, které je používají pro zájezdovou dopravu, ne na pravidelných linkách.

Většinou do Česka míří autobusy staré tři až pět let. "Ty se vyplatí koupit, jsou těsně po skončení leasingu a v dobrém stavu," říká Radek Šikola, jednatel firmy Kobra-Star, která sem autobusy dováží z Německa. Jako příklad uvádí nový autobus Bova za 6,5 milionu korun, za tři roky stojí o dva miliony méně.

Nejstarší park autobusů

Trh s ojetými autobusy si často organizují sami výrobci autobusů. Mají speciální stránky s nabídkami použitých autobusů, jejichž technický stav sami prověřují. Stáří autobusů může způsobit i potíže na evropských silnicích. V červenci například němečtí policisté zakázali kvůli nevyhovujícímu technickému stavu pokračovat v jízdě šestnáct let starému českému autobusu, který vezl 29 dětí. Ještě do loňského roku přitom platil zákaz autobusů starších pěti let, po nátlaku Evropské komise ministerstvo dopravy tuto podmínku zrušilo. "V současné době lze dovézt prakticky cokoli, co je schopné projít Státní technickou kontrolou," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Stáří autobusů v České republice patří k nejvyšším v Evropské unii a dlouhodobě neklesá. Podle dopravců je to hlavně tím, že ve veřejné dopravě je málo peněz a nevydělají si na rychlejší obnovu vozového parku.

"Naši dopravci si nemůžou nové autobusy dovolit. Za kilometr tu nedostanou více než euro, v Německu jsou ceny kolem tří eur. Pak jim nezbývá než kupovat ojeté autobusy," podotkl Šikola.

Více na http://ekonomika.idnes.cz/cesko-raj-ojetych-autobusu-ddz-/ekonomika.asp?c=A070814_202646_ekonomika_zra