Baterie od VDL Bus & Coach získávají druhý život v projektu Anubis

Energetická společnost RWE využívá použité baterie ze 43 elektrických autobusů VDL Citea SLFA provozované Transdev Nederland od roku 2016 v Severním Brabantsku pro stacionární aplikace v centrálním skladovacím systému v nizozemském Moerdijku.

Reklama

Energetická společnost RWE využívá použité baterie ze 43 elektrických autobusů VDL Citea SLFA provozované Transdev Nederland od roku 2016 v Severním Brabantsku pro stacionární aplikace v centrálním skladovacím systému v nizozemském Moerdijku.

Sektor dopravy se v nadcházejících letech rychle změní, ze závislosti na fosilních palivech přejde na elektrický. Podle účastníků projektu Anubis bude za předpokladu, že po roce 2030 budou všechny autobusy a rostoucí počet osobních a nákladních aut v Nizozemsku jezdit na elektřinu, ročně k dispozici k recyklaci více než 150 tisíc tun baterií. Ty jsou v současnosti klasifikovány jako odpad a většinou odváženy k recyklaci do zahraničí.

Strategie udržitelnosti

V projektu Anubis ze začátku používáme baterie odebrané ze 43 elektrických autobusů VDL provozovaných společností Transdev v Eindhovenu od roku 2016,“ vysvětluje Paul van Vuuren, generální ředitel VDL Bus & Coach. „Tato vozidla v současné době dostávají nové a větší baterie, ale původní baterie mají stále dostatečnou kapacitu pro použití ve stacionárních aplikacích. V Evropě jsme jedním z průkopníků v oblasti elektrické veřejné dopravy. Poskytování udržitelného cirkulačního řešení pro naše baterie je součástí naší strategie. Jeho aplikace však stále vyžaduje mnoho nových znalostí a vývoje. Společně s RWE proto v projektu Anubis shromáždíme velké množství dat, abychom mohli ještě více přispět k tomu, aby byla naše společnost ještě udržitelnější.“

Bart Kraayvanger, Manager ZE and Facility Support Transdev Netherlands: „V roce 2016 jsme společně s VDL podnikli první velké kroky k autobusové dopravě bez emisí v Eindhovenu. Velký průkopnický čin, ze kterého jsme se naučili mnoho důležitých věcí. Nyní jsme opět zapojeni do tohoto progresivního a rozsáhlého vývoje v druhém využití autobusových baterií.“

43 baterií s celkovou skladovací kapacitou 7,5 megawattů bude spojeno do jedné baterie v elektrárně RWE v Moerdijku. RWE zároveň pracuje na bateriových projektech v Německu, Spojeném království a Spojených státech. Ambicí RWE je v příštích letech zvýšit kapacitu na 3 gigawatty.

Úspěšný energetický přechod

RWE stojí v čele vývoje projektů, které přispívají k úspěšné energetické transformaci. Kromě vyrovnávání nabídky a poptávky po (obnovitelné) energii jsou bateriové systémy díky své rychlé době odezvy také ideální pro stabilizaci energetické sítě. „Jsou to důležité podmínky pro to, aby naše dodávky energie byly udržitelnější,“ říká Roger Miesen, generální ředitel RWE Generation. „Projektem Anubis, RWE a VDL demonstrují, že technické výzvy související s výstavbou a provozem takovýchto závodů lze překonat. A tímto projektem aktivně přispíváme ke snížení CO2, protože po počáteční fázi v autobusech VDL budou mít baterie u RWE prodlouženou životnost. Poté projdou vysoce kvalitní recyklací.“

Cílem projektu Anubis je demonstrovat a ověřit inovativní stacionární systém skladování energie na bázi autobusových baterií. To umožní zavádění takových projektů ve velkém měřítku a přispěje k oběhovému hospodářství v Nizozemsku. V příštích letech se očekává návrat mnoha baterií z elektromobilů. Van Vuuren: „V Evropě jezdí v různých městech a regionech více než 1 100 elektrických autobusů VDL. Očekáváme proto, že se s projektem Anubis hodně naučíme, abychom mohli začít významně přispívat k budoucnosti, kde se použité autobusové baterie budou používat jako systémy pro skladování energie před recyklací".