Barcelona opět soutěží elektrobusy
Solaris Urbino 18 electric na lince H16, která je od léta roku 2021 plně elektrická. Foto TMB

TMB Barcelona hledá dodavatele až 83 sólo a kloubových elektrických autobusů s nočním dobíjením s dodáním v roce 2023.
TMB Barcelona hledá dodavatele až 83 sólo a kloubových elektrických autobusů s nočním dobíjením s dodáním v roce 2023.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zveřejnila výběrové řízení na bateriové elektrobusy, které v roce 2023 nahradí patnáctileté dieselové. Jedná se o největší nákup elektrických vozidel pro veřejnou dopravu v oblasti Barcelony. TMB zahájila obnovu vozidel za ekologické v roce 2019 a do roku 2025 investuje do nákupu autobusů s alternativním pohonem a vybudování infrastruktury 400 milionů Eur

Výběrové řízení připravené ve spolupráci s Metropolitním dopravním úřadem (ATM) je rozděleno do tří částí, dohromady na 65 100% elektrických vozů s možností opce na ža 83 v závislosti na získání financování. Dvě části tvoří 45 vozů standardní velikosti (12 metrů) s nočním dobíjením pantografem s opcí na 63. Třetí část poptává 20 kloubových autobusů (18 metrů délky) také s nočním nabíjením pantografem nebo jinou technologií. Vozidla mají být dodána v různých termínech od dubna do září 2023. Základní rozpočet činí 58,3 milionů Eur (včetně DPH).

V současné době flotila TMB zahrnuje 30 elektrických autobusů Irizar ie tram a Solaris Urbino 18, všechny kloubové s rychlým dobíjením, obsluhuje linku H16, která je od léta 2021 plně elektrická. Další krok bude elektrifikace dvou také velmi vytížených linek H12 a V15, pro které TMB objednala dalších 29 100% elektrických kloubových autobusů od Irizar a odpovídající dobíjecí infrastrukturu. Pro Barcelonu zároveň vyrábí BYD a Solaris 49 elektrobusů standardní velikosti s nočním nabíjením pro linky s menší poptávkou, v těchto případech nechce dopravce instalovat dobíjecí stanice na ulice. Dalších 8 vozidel Caetanobus bude na vodík.

Novými elektrickými autobusy, které dorazí v roce 2023, bude elektrifikace dalších linek pokračovat bez potřeby instalace nabíječek na ulici, baterie budou nabíjeny v garážích. S různými typy technologií bude mít TMB do konce příštího roku až 200 autobusů s elektrickým pohonem.

Barcelona má podle svých strategií zaváděním zelených technologií pro mobilitu snížit emise CO2 o 17 000 tun do roku 2025. Mezi roky 2022 a 2025 bude uvedeno do provozu více než 500 ekologických vozidel (elektrických, CNG nebo na vodík) a budou provedeny nezbytné práce na infrastruktuře pro jejich zásobování zelenou energií. Do konce roku 2024 bude flotila standardních a kloubových vozidel TMB složena z elektrobusů, hybridů a vozů na stlačený zemní plyn (v současnosti je to 75%).

Barcelona opět soutěží elektrobusy
Na lince H16 přes centrum města jezdí také kloubové Irizar ie tram. Foto TMB