- » Zprávy
- » Zajímavosti
- » Veletrhy
- » Akce
- » Autobusy
- » Servis
- » Dopravní systémy
- » Veteráni
- » Alternativy
- » Koleje
- » Trucky
Dopravní systémy
Společnost New Flyer, jednička na trhu autobusů v Severní Americe, se dalších pět let bude spoléhat na nápravy od MAN. Jedná se o kontrakt za více než 200 milionů dolarů.
Severoamerický výrobce autobusů New Flyer a MAN Truck & Bus prodloužily partnerství v oblasti dodávek náprav o dalších pět let. Smlouva začíná 1. ledna 2025 a trvá do konce roku 2029. Objednávka obsahuje několik tisíc náprav a náhradních dílů v hodnotě přes 200 milionů amerických dolarů. Kontrakt zahrnuje přední nápravy VOK-08 a zadní nápravy typové řady HY-1350. Tyto nápravy se používají v autobusech Xcelsior® o délce cca 11, 12 a 18m. David White, výkonný viceprezident pro management zakázek v New Flyer, zdůrazňuje: „ Vybudováním úspěšných partnerství s dodavateli má New Flyer silnou pozici, i když se tržní podmínky a požadavky dodavatelského řetězce mění. Spoléháme se na partnery jako MAN Truck & Bus, kteří nám pomohou. zajistit, abychom našim zákazníkům i nadále dodávali vysoce kvalitní a vysoce výkonná vozidla .“ Ricardo Barbosa, výkonný ředitel společnosti MAN Engines & Components, která sídlí v Pompano Beach na Floridě, dodává: „ Rádi bychom poděkovali společnosti New Flyer jako lídrovi na americkém trhu městských autobusů, že nadále důvěřuje komponentům a odborným zkušenostem MAN Truck & Bus v oblasti autobusů ." Partnerství mezi New Flyer a MAN Truck & Bus trvá již více než tři desetiletí. Během tohoto období MAN dodal přes 80 000 autobusových náprav, které byly vyrobeny pro dálkové autobusy New Flyers se speciálním rozvěrem kol 2 591 mm pro americký trh. Velká část přidané hodnoty se realizuje prostřednictvím výroby náprav s patřičnou technickou, servisní a poprodejní podporou v USA od americké dceřiné společnosti MAN Engines & Components. Minulý rok New Flyer, lídr trhu v USA, udělil MAN cenu Gold Supplier Award za vynikající kvalitu jeho dodávek. Toto spolehlivé partnerství mezi dvěma výrobci užitkových vozů New Flyer a MAN Truck & Bus se projevilo na společném vývoji nápravy VOK-08-F, která byla představena začátkem roku 2024. Díky robustnější konstrukci nová přední náprava autobusu nabízí nosnost zvýšenou na 8 tun. MAN takto bere v úvahu zvyšující se požadavky zákazníků ohledně hmotnosti autobusů, což souvisí s narůstajícím používáním hybridních pohonných systémů, vodíkových palivových článků a bateriových elektrických pohonných jednotek. Produktová řada Xcelsior© od společnosti New Flyer, která byla představena v roce 2010, zahrnuje dálkové autobusy dlouhé 11, resp. 12 metrů a také 18metrové kloubové modely. Kromě různých délek jsou v nabídce verze s různými pohonnými systémy: s konvenčním dieselovým motorem, na stlačený zemní plyn (CNG), jako diesel-elektrický hybrid, na vodíkové palivové články, pro elektrické nadzemní vedení is bateriovým elektrickým pohonem. Kdo je New Flyer Společnost New Flyer je lídrem mezi severoamerickými výrobci dálkových autobusů pro náročný provoz a nabízí nejvyspělejší produktovou řadu pod značkami Xcelsior® a Xcelsior CHARGE®. Poskytuje také rozvoj infrastruktury prostřednictvím NFI Infrastructure Solutions™, služby zaměřené na poskytování bezpečných, udržitelných a spolehlivých řešení nabíjení a mobility. New Flyer podporuje více než 35 000 dálkových autobusů (New Flyer, NABI a Orion), které jsou aktuálně v provozu, přičemž 8 600 z nich je s bateriovým elektrickým pohonem a 1 900 má nulové emise. Další informace jsou na www.new-flyer.com. Vizitka MAN Engines & Components MAN Engines & Components je americká dceřiná společnost obchodní skupiny MAN Engines společnosti MAN Truck & Bus, jednoho z předních evropských výrobců užitkových vozidel a poskytovatelů dopravních řešení. Její produktové portfolio zahrnuje dodávky, trucky, autobusy, dieselové a plynové motory, komponenty a služby související s osobní a nákladní dopravou. Společnost MAN Truck & Bus je součástí TRATON GROUP, do které patří také značky Scania, International a Volkswagen Truck & Bus. MAN Truck & Bus
Prvním sériově vyráběným autobusem s bateriovým pasem na světě je elektrický model Solaris Urbino 18, který se právě připojil k flotile BVG v Berlíně. Bateriový pas je digitální dokument, který poskytuje podrobné informace o původu a složení baterie a podporuje zodpovědnější a udržitelnější hospodaření se surovinami. Solaris dodal vozidlo s průkazem baterie tři roky před předpisy EU, které budou od roku 2027 vyžadovat pas baterie u všech elektrických vozidel.
Model Solaris Urbíno 18 pro BVG Berlin je vybaven bateriemi Solaris High Energy s kapacitou cca 700 kWh. Je to první z 50 kloubových elektrických autobusů, které si dopravní podnik v Berlíně objednal na konci roku 2023. Celá zakázka by měla být dokončena do roku 2025. Všechna vozidla budou vybavena bateriovými pasy. Solaris získal u BVG rámcovou smlouvu na celkem 700 kloubových elektrických autobusů. Podle nového nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1542 ze dne 12. července 2023 o bateriích a vyřazených bateriích bude od 18. února 2027 vyžadován digitální pas baterií pro každou baterii, včetně těch v elektrických vozidlech. Bateriový pas je digitální dokument, který poskytuje podrobné informace o baterii – její složení, původ materiálů, dopad na životní prostředí a údaje nezbytné pro správnou recyklaci. Požadované údaje zahrnují informace o chemickém složení, obsahu kritických surovin, uhlíkové stopě a podílu obnovitelných materiálů. Informace o baterii v elektrobusech Urbino 18 provozovaných BVG Berlin získáte naskenováním QR kódu nalepeného na komponentu. Cílem je zvýšit transparentnost během celého životního cyklu baterie – od těžby surovin a použití až po recyklaci. Baterie elektrických vozidel obsahují cenné a vzácné materiály a jejich odpovědné nakládání je zásadní pro zachování přírodních zdrojů a minimalizaci dopadu na životní prostředí. Bateriový pas umožňuje sledování surovin, jako je lithium, kobalt a nikl, a podporuje odpovědné a etické získávání zdrojů. Přístup k podrobným údajům o složení a dopadu na životní prostředí také podporuje efektivní recyklaci a optimální využití obnovitelných materiálů. " Solaris je evropským lídrem v oblasti e-mobility a řadí se na první místo z hlediska celkového počtu bezemisních autobusů – bateriových a vodíkových – dodaných od roku 2012. Autobusy Solaris vybavené bateriemi zahrnují nejen elektrobusy, ale také vodíková vozidla a trolejbusy. K dnešnímu dni Solaris dodal více než 5 000 vozidel s nulovými emisemi a objednávky stále narůstají. S rozšiřováním e-mobility se zvyšuje počet používaných baterií, a proto je odpovědné řízení této strategické dopravní složky s nulovými emisemi zásadní. Struktury společnosti zahrnují Solaris Battery HUB, kompetenční centrum pro baterie, které komplexně řídí všechny operace související s bateriemi a posouvá vývoj cirkulární ekonomiky pro provoz baterií s lithium-iontovými bateriemi ," uvádí výrobce z Bolechovo v Polsku.
Podle analýzy agentury BloombergNEF se ceny lithium-iontových baterií v roce 2023 snížily na rekordní minimum 115 USD (2 700 Kč) za kilowatthodinu. Jde však o celosvětový průměr, nejlevnější jsou v Číně, naopak nejdráž vycházejí v Evropě.
Analýza BloombergNEF zahrnovala 343 cen baterií pro elektromobily, elektrické autobusy a elektrické nákladní vozy. Baterie s kapacitou 466 kWh do elektrického autobusu IVECO CROSSWAY by tak s uvedenou cenou 115 dolarů stála 53 600 dolarů (tj. přibližně 1,3 milionu Kč). Kloubové elektrické autobusy SOR v Kladně mají baterii o kapacitě 411 kWh , vozí tedy baterie za přibližně 47 300 dolarů (1,13 milionu Kč). Jak uvádí BloombergNEF, cena 115 dolarů za kilowatthodinu je průměrná a značně ji snižuje Čína, kde jsou podstatně levnější. Nejméně stojí baterie v Číně, a to 94 USD/kWh (2 200 Kč). V USA a Evropě byly o 31 procen a 48 procent vyšší, což odráží relativní nevyspělost těchto trhů, stejně jako vyšší výrobní náklady a nižší objemy, uvádí BloombergNEF. Rozdíl v poklesu cen v Evropě a Americe byl proti Číně výrazně pomalejší. Výrobci v Číně čelili tvrdé konkurenci, což vedlo k nižším cenám a maržím. Zároveň se více soustředili na nové trhy, které jsou ochotny za baterie zaplatit více. Hlavními důvody poklesu ceny je nadměrná výrobní kapacita, zlevnění cen surovin a komponentů, přechod na levnější lithium-železo-fosfátové (LFP) články a proti minulým letům zpomalení růstu prodeje elektrických vozidel. Odvětví v uplynulých letech těžilo z nízkých cen surovin. Ty by mohly podle BloombergNEF v příštích několika letech vzrůst. Přispěje k tomu geopolitické napětí, cla na kovy a nízké ceny, které brzdí nové projekty těžby a rafinace. BNEF podle krátkodobého výhledu očekává, že se ceny v roce 2025 sníží o 3 dolary/kWh. V příštích deseti letech pomohou k dalšímu snížení cen další investice do výzkumu a vývoje technologie, zlepšování výrobních procesů a rozšiřování kapacity. Pod 100 dolarů/kWh se mohou ceny dostat v roce 2026, a do roku 2030 na 69 dolarů/kWh.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova uzavře smlouvu na nový odbavovací systém pro akceptaci všech jízdních dokladů Dopravy Ústeckého kraje a platby za jízdné bezhotovostně i v hotovosti se společností Future technologies, vybraným uchazečem ve výběrovém řízení . Druhým uchazečem o zakázku byla společnost BUSE z Blanska.
Podle dopravního podniku bude smlouva uzavřena v nejbližších dnech (aktualizovali jsme k 11. prosinci 2024 - smlouva byla zveřejněna v Registru smluv 10. prosince). Cena zakázky na nový odbavovací systém a e-shop činí necelých 40 mil. Kč bez DPH, poskytnutá dotace z IROP bude 32 mil. Kč. Future technologies po podpisu smlouvy zpracuje realizační projekt s podrobným harmonogramem prací, návrhy vzhledu odbavovacího zařízení, grafický návrh webového rozhraní včetně e-shopu a další technické detaily projektu. „ Nový odbavovací systém by měl být plně v provozu nejpozději za 18 měsíců. Dopravní podnik tak zmodernizuje a rozšíří možnosti odbavení pro naše cestující a plně se zapojí do integrovaného systému DÚK ,“ sdělil ředitel dopravního podniku, Daniel Dunovský. Cestujícím tak bude umožněna přeprava i prostřednictvím jízdních dokladů nahraných na bezkontaktní čipové kartě DÚK (dnes je to možné pouze s papírovými jízdními doklady DÚK a s elektronickým jízdním dokladem uloženým v mobilní aplikaci DÚKapka). Nově budou moci cestující platit jízdné ve všech tramvajích a autobusech bezkontaktními platebními kartami, a to ve všech jejich podobách, dál bude možnost i platby jízdného v hotovosti. V rámci nového odbavovacího systému budou pořízeny multifunkční mincovní automaty do vozidel, které umožní cestujícím jak bezkontaktní odbavení elektronickými jízdními doklady (čipová karta DÚK nebo mobilní aplikace DÚKapka), tak bezhotovostní i hotovostní platby (mincemi). Dále budou do vozů pořízeny samoobslužné terminály pro bezkontaktní odbavení elektronickými jízdními doklady a bezhotovostními platbami. Součástí multifunkčních mincovních automatů i validátorů bude barevný dotykový displej, optická čtečka 2D kódu a budou umožňovat i tisk papírových jízdenek. Dojde také k vybavení přepážek předprodejních a informačních kanceláří novou technologií, která bude plně kompatibilní s integrovaným dopravním systém DÚK. Na předprodejních a informačních kancelářích DPmML bude možné nově dobíjet všechny čipové karty DÚK (i vydané jinými dopravci), a to i jízdními doklady pro jiná města nebo pro celý Ústecký kraj. Na webových stránkách DPmML bude zřízený e-shop pro dobíjení elektronické peněženky i časového jízdného na čipové karty DÚK, které bude dopravní podnik i vydávat. „ Vybrané jízdní doklady si tak budou moci cestující nově zakoupit kdykoliv z pohodlí domova ,“ doplnil ředitel dopravního podniku. Pilotní provoz bude v roce 2025 fungovat na stávajícím odbavovacím systému, zároveň dojde k instalaci nového palubního systému do několika vybraných vozidel a k instalaci nového předprodejního zařízení na jedno předprodejní místo. Přechodné období bude znamenat instalaci nového palubního systému do vozidel, zkušební provoz a následně ostrý provoz. „ V tuto chvíli se pro cestující v Mostě i v Litvínově nic nemění a během jednotlivých fází budeme veřejnost průběžně informovat o všem aktuálním a potřebném pro bezproblémové cestování naší MHD. Stejně tak bude probíhat informační kampaň k výměnám současných starých čipových karet a cestujícím budeme včas předávat důležité informace ,“ uvedl ředitel dopravního podniku, Daniel Dunovský. „ Věříme, že tento náročný proces zvládneme bez velkých problémů a že cestující ocení nové a moderní možnosti při cestování našimi vozy MHD .“ Dopravní podnik v současné době využívá palubní počítače od společnosti Ing. Ivo Herman, CSc.. Future technologies je součástí této korporace. Podle písemné zprávy zveřejněné na profilu dopravního podniku 10. prosince 2024 bylo druhým uchazečem o zakázku na dodání odbavovacího systému BUSE, s celkovou nabídkovou cenou přibližně 60 mil. Kč se umístilo na druhém místě. Dopravní podnik soutěžil dodavatele odbavovacího systému pro integraci s DÚK už v roce 2023 . Nabídku podaly Mikroelektronika a Future technologies. Soutěž byla ale zrušena "z důvodů hodných zvláštního zřetele, včetně ekonomických". "Zadavatel identifikoval v zadávacích podmínkách chyby a nedostatky, které mohly mít za následek diskriminaci některých dodavatelů. Byly zjištěny nové skutečnosti a je třeba přepracovat technickou specifikaci a zadavatel dosud neobdržel dotační financování," uvádí písemná zpráva zadavatele uveřejněná na jeho profilu v červenci 2023.
Výrobní závod Anadolu ISUZU otevřel nový provoz pro komplexní galvanické ošetření katataforézou minibusů, autobusů a kabin nákladních vozů. Plně automatizována kataforézní linka vznikla v rámci inovačních programů Anadolu ISUZU, je největším, technologicky nejvyspělejším zařízením svého druhu v Turecku a patří i mezi ty největší v Evropě. Cílem je maximální prodloužení celkové životnosti vozidel ISUZU.
Katodická galvanizace, neboli také kataforéza je plně automatický ponorný lakovací proces na principu pohybu nabitých částic barvy v elektrickém poli směrem k pólu s opačným znaménkem. Nanesení kataforézního povlaku je považováno za optimální a nejúčinnější technologii lakování v automobilovém průmyslu s dlouhodobým účinem ochrany proti korozi. Nová technologie zároveň také významně podporuje cíle udržitelnosti ve společnosti Anadolu Isuzu, zejména v oblasti energetické náročnosti. Ošetření kataforézou je jeden z nedokonalejších procesů zamezující korozi zejména na exponovaných částech karoserie a tím se významně posunuje hranice životnosti vozidel. Nové zařízení umožňuje ponoření všech rozměrů autobusových karoserií. V ilustračním videu je vidět proces ošetření karoserie minibusu NovoCiti Life, který je v současnosti z produkce minibusů ISUZU nejprodávanější i v České Republice. Kataforéra v Anadolu Isuzu je jeden z dalších významných kroků v započatém inovativním procesu celé výroby vozidel. Vznikl tak jeden z nejmodernějších závodů v automobilovém průmyslu. Cílem je dosáhnout maximální efektivity a kvality ve všech fázích výroby, udržitelnosti a ekologie. Před nedávném byla například dokončena také fotovoltaická solární elektrárna na střechách výrobních hal, která poskytuje až 55 % čisté energie potřebné na výrobu autobusů a nákladních vozidel s instalovaným výkonem 5 500 MWp. Cílem je navýšit kapacitu až na 70 % celkové spotřeby ve druhé fázi projektu. Výzkum a vývoj je jeden z nejdůležitějších prvků v transformaci výrobního závodu. Na základě toho vzniklo i nové výzkumné a vývojové centrum Anadolu ISUZU, které se svými odbornými znalostmi a technologickou infrastrukturou patří mezi nejkvalifikovanější v Turecku. TURANCAR CZ
Na pořízení nových zařízení pro odbavení v autobusech a tramvajích Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou od společnosti Mikroelektronika, kterými dopravní podnik vybavil vozidla v prvním čtvrtletí letošního roku , přispěje kraj statutárnímu městu Liberec patnácti miliony. Díky novému zařízení si může cestující zakoupit jízdenku IDOL bankovní kartou a Opuscard a koupit si jízdenku nejen po Liberci, ale také do celého kraje.
Modernizace odbavovacích a informačních systémů v městské hromadné dopravě v Liberci probíhá v rámci projektu MOS/IDOL+. „ Podpořit statutární město Liberec jsme slíbili již v roce 2022, kdy jsme na tento projekt vyčlenili 10 milionů korun. Museli jsme však vyřešit nepříznivou ekonomickou situaci dopravců v důsledku skokového nárůstu nákladů na pohonné hmoty. Mezitím se posunul termín zavedení systému, a tak na projekt přispíváme až nyní. K prvotní předpokládané částce přidáváme ještě dalších 5 milionů korun na výsledných 15 milionů ,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
Projekt na nákup inteligentních jízdních řádů za více než 50 milionů bude spolufinancován fondy EU. Předmětem zveřejněné veřejné zakázky je dodávka 200 ks inteligentních vizualizérů statických a dynamických jízdních řádů pro cestující, tzv. "e-paper panelů“.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky „Informační systémy na zastávkách veřejné dopravy v Ostravě prostřednictvím e-paperů“ činí 52 450 000 Kč bez DPH a nesmí být překročena. Nákup bude spolufinancován z IROP. Vybraný uchazeč dodá 200 ks e-paper panelů, a to 150 ks panelů o velikosti 32 palců a 50 ks panelů o velikosti 13 palců včetně příslušenství, a obslužný software. Dopraní podnik bude objednávat e-paper panely postupně až do konce roku 2026.
Po roce výstavby společnost MAN Truck & Bus otevřela ve svém závodě v Norimberku novou budovu pro velkovýrobu baterií pro plně elektrické nákladní automobily a autobusy. Od dubna 2025 se budou vysokonapěťové baterie průmyslově vyrábět v Norimberku pomocí nejmodernějších výrobních metod na 17 000 metrech čtverečních. Do budoucna tak vznikne téměř 350 nových pracovních míst. Objem investic do nové budovy, včetně investic do logistiky, infrastruktury, budov a výrobních zařízení, činí celkem přibližně 100 milionů eur.
V nové továrně bude instalováno přes 50 manuálních a automatizovaných montážních stanic a sedm zkušebních stolic pro zajištění kvality, které budou instalovány na ploše 17 000 metrů čtverečních. Instalace prvních výrobních systémů již začala. Od dubna 2025 bude v počáteční fázi rozšíření vyrobeno až 50 000 baterií ročně. V závislosti na vývoji trhu má být tato kapacita do roku 2030 rozšířena až na 100 000 vysokonapěťových baterií. S výškou přes 35 metrů je nová budova nejvyšší výrobní budovou v místě. Ingo Essel, ředitel závodu MAN v Norimberku: „ Vstup do elektromobility je pro náš závod rozhodujícím krokem do budoucnosti. Máme desítky let zkušeností s vývojem a výrobou motorů a nyní máme také ideální pozici, abychom se etablovali jako centrum excelence pro alternativní technologie pohonů ." Od dubna 2025 budou dodávané moduly vkládány do bateriových vrstev ve velkosériové výrobě. Tyto vrstvy budou naskládány na sebe, aby vytvořily bateriový blok. V současné době se již v závodě v Norimberku v malých sériích vyrábějí baterie pro plně elektrická vozidla MAN. Se zahájením velkosériové výroby bude areál malosériové výroby postupně přecházet na vývoj další generace baterií a repase baterií. Německá spolková země Bavorsko také financuje další vývoj a výzkum technologie baterií částkou přibližně 30 milionů eur. To mimo jiné umožnilo integraci inovativních laserových svařovacích buněk. Pomocí 8 kW kotoučového laseru, roboticky naváděné optiky a ultrajemných senzorů jsou jednotlivé články baterie navzájem elektricky spojeny s nejvyšší přesností a kvalitou. Společně s Technickou univerzitou (TU) v Mnichově zkoumá MAN další vývoj této technologie, která bude použita v budoucí generaci baterií.
Testování nového odbavovacího systému ve vozech Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) skončí o dva dny dříve. Validátory fungují a jízdenky si pomocí platebních karet, mobilního telefonu nebo „chytrých“ hodinek koupíte už od pátku 29. listopadu. Do necelé stovky trolejbusů a autobusů dodala přes 300 označovačů firma Future technologies.
„ Nový odbavovací systém je připravený k plnému nasazení, další zkoušky nejsou nutné. Urychlíme proto jeho nasazení do praxe, aby mohli cestující využívat všech jeho výhod co nejdříve ,“ prohlásil Josef Kocháň, ředitel DSZO. Původní termín zahájení elektronického nákupu jízdenek ve vozidlech byl 1. prosince 2024. Monet+, Future technologies a ČSOB S novými validátory se významně rozšiřuje možnosti pořízení jízdních dokladů, což oceňují zejména ti pasažéři MHD, kteří nemají po nástupu do vozu předem zakoupené a platné časové kupony a ani papírovou jízdenku. Jízdné si nyní mohou bezhotovostně pořídit prostřednictvím moderních platebních terminálů. „ Náš odbavovací systém podporuje celou řadu platebních nosičů. Jízdné si tak mohou cestující zakoupit prostřednictvím platebních karet, mobilního telefonu či třeba „chytrých“ hodinek či náramků. Do nich se po zakoupení elektronické jízdné uloží a lze se jimi prokázat při případné kontrole revizorem ,“ sdělil Zbyněk Ondryáš, správce informačních systémů DSZO. Testování začalo ve čtvrtek 21. listopadu v pěti trolejbusech na linkách č. 2 a 6. Během pár dnů si platební terminály vyzkoušely stovky cestujících. Řada z nich následně poskytla dopravci zpětnou vazbu, která byla v drtivé většině pozitivní. Pořízení nového elektronického odbavovacího systému vyšlo na celkem 14,905 milionu korun, z nichž 12,670 milionu korun získá DSZO z evropských zdrojů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Na realizaci projektu se podílely společně s dopravcem i společnosti Monet+, Future technologies a ČSOB. Odbavovací systém je druhou letošní novinkou. V srpnu spustila DSZO e-shop pro nákup časových jízdenek .
Dopravní podnik Mladá Boleslav připravuje moderní telematický systém, nové odbavovací zařízení ve vozidlech městské hromadné dopravy umožní kompatibilitu s IDOL, IREDO a PID. Během října a listopadu vymění terminály ve všech autobusech. Současně bude v provozu i stávající systém.
Pro cestující to znamená, že dočasně nebude možné v autobusech s již vyměněným odbavovacím systémem využívat elektronickou peněženku, platit za jízdné lze v hotovosti, platební kartou, čipovou kartou s předplaceným jízdným nebo MB kartou. Do 18. října také nebudou vydávat nebo dobíjet karty informační centra. Zakázku "Telematika MHD Dopravní podnik" vyhlášenou 21. prosince 2023 získala společnost SWARCO TRAFFIC CZ (dceřiná společnost SWARCO TRAFFIC AUSTRIA GmbH ze skupiny AWRCO Group, která se zabývá projekty související s provozem a řízením dopravy), společně se subdodavateli TELMAX, Future Technologies, TLV a SWARCO ITALIA. V Zadávacím řízení podala jako jediná nabídku a splnila zadávací podmínky. Předmětem zakázky je dodávka, montáž a zprovoznění telematického systému sestávající se zejména z prvků preference MHD instalovaných do vozidel Iveco Urbanway a Mercedes-Benz Citaro a navazujícího dispečerského systému. Součástí dodávky je montáž odbavovacího systému, potřebný software a nové bezkontaktní čipové karty. Dodavatel také vytvoří E-shop pro nákup časového kupónu a kreditu elektronické peněženky a mobilní aplikaci. Součástí je zajištění podpory po dobu 5 let, která začne po skončení záruční doby, tj. až v průběhu roku 2027. Nové odbavovací systémy umožní kompatibilitu s okolními integrovanými systémy, akceptovat budou dopravní kartu MB, platební karty, elektronickou peněženku IDOL, IREDO a PID Lítačku a virtuální kartu v mobilní aplikaci. Ve vozech bude k dispozici mincovní automat. Financování zakázky v celkové hodnotě 48,973 mil. Kč bez DPH bude probíhat za přispění evropských strukturálních fondů (IROP21+) ve výši přibližně 25,729 Kč. Projekt navazuje na dřívější kroky v oblasti zavádění telematických technologií v Mladé Boleslavi, kdy bylo vytvořeno centrální středisko řízení dopravy a systém byl rozšířen na 23 křižovatek. Nový telematický systém zajišťuje preferenci vozidel MHD na křižovatkách. DPMLB, Město Mladá Boleslav