Německá celostátní jízdenka za 49 eur je úspěšná. Předplatní jízdenku si od svého zavedení v květnu 2023 koupil téměř milion nových zákazníků.
Německá celostátní jízdenka za 49 eur je úspěšná. Předplatní jízdenku si od svého zavedení v květnu 2023 koupil téměř milion nových zákazníků.
Podle Ministerstva pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) došlo s Deutschlandticket k absolutnímu nárůstu počtu uživatelů veřejné dopravy. Podle čísel Asociace německých dopravních podniků (VDV) z konce června má jízdenku za 49 eur více než 11 milionů uživatelů. Další by podle očekávání měli přibývat zejména s přechodem na zaměstnanecké jízdenky, což pro mnoho lidí v Německu opět přinese výrazné zlevnění. Přibližně 44 procent z těchto 11 milionů zákazníků Deutschlandticket dříve předplatné nemělo. Znamená to, že veřejnou dopravu využívali příležitostně a nyní přecházejí na pravidelnost. Ve veřejné dopravě je kolem jednoho milionu nových zákazníků. Takový nárůst v Německu v posledních desetiletích nezaznamenali. Do budoucna se vedou diskuze v otázce ceny. Podle Volkera Wissinga, spolkového ministra dopravy, závisí stabilita ceny na počtu předplatitelů. "Musíme zajistit, aby jízdenku využívalo co nejvíce lidí."
"Z Deutschlandticket máme velkou radost. Je to jednoduché, levné, ekologicky rozumné a digitální. To je nová mobilita v hromadné dopravě. V červnu našimi vlaky jelo o 25 procent více lidí než v dubnu. A nejen to, překonali i výrazně delší vzdálenosti. Deutschlandticket už má velký úspěch," uvedla pro německá média šéfka DB Regio Evelyn Palla. Podle Deutsche Bahn se ukazuje, že Němci jízdenku za 49 eur používají také na cesty směrem do Alp a k Baltskému moři a využívají veřejnou hromadnou dopravu mnohem více k výletům. V některých regionech „lidé jezdili tolik jako v létě za 9 eur,“ uvedla Evelyn Palla. Jízdenek za 9 eur se od června do srpna loňského roku prodalo 52 milionů a ušetřily odhadem 1,8 milionu tun emisí CO2. I přes klimatické výhody stála stát tolik, že nebylo možné její platnost prodloužit.
Přestože se některé dopravní společnosti snažily o změnu, je dálková doprava a cesty první třídou v rámci Deutschlandticket vyloučena. Například FlixBus podle generálního ředitele André Schwämmleina stále vede s federálním ministerstvem dopravy dialog, aby jízdenka mohla být využívána i v jeho autobusech.
Odpovědnost za plánování a financování veřejné dopravy V Německu mají jednotlivé spolkové země. Vláda na toto financování poskytuje spolkovým zemím tzv. regionalizační fondy. Podle BMDV je to aktuálně více než 10 miliard eur. V příštích letech by mělo peněz výrazně přibýt, je dohodnuto navýšení o 3 procenta a také dodatečná 1 miliarda eur ročně. Letos by na náklady vzniklé dopravcům s přechodem na celoněmeckou digitální jízdenku měla spolková a zemské vlády poskytnout 3 miliardy eur.