Reklama
Reklama
person rebus  date_range 15.05.2024

Daimler Buses předal dopravní společnosti ESWE Verkehr na klíč elektrifikované depo a dodal celkem 120 bateriových sólo autobusů eCitaro. Technologickým partnerem projektu a generálním dodavatelem je dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH.

ESWE Verkehr z Wiesbadenu je se svou flotilou 120 bateriových elektrických autobusů jedním z průkopníků e-mobility v Německu. Je také prvním zákazníkem, který si od Daimler Buses objednal kompletní balíček skládající se z dodání e-busů a elektrifikovaného systému pro jejich nabíjení. Od podpisu smlouvy v dubnu 2019 dodal Daimler Buses postupně 120 autobusů eCitaro, první přijelo už na konci roku 2019 . Zároveň 100% dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH, jako generální dodavatel, přestavěla za provozu celé depo. Realizoval postupně tři jednotlivé fáze ve spolupráci s více než 20 partnery. Zahrnovaly podzemní inženýrské práce, elektroinstalaci, změnu elektrické rozvodny pro přeměnu proudu ze středního na nízké napětí a zavedení speciálního provozního konceptu managementu nabíjení. Mezi výhody správy depa patří nákladově optimalizované plány zatížení a nabíjení podle potřeb a také flexibilní příprava všech vozidel. Jakmile vjedou do depa, řidič autobusu ví, kam má své vozidlo nasměrovat, a systém zná úroveň nabití baterie a požadované množství nabití, včetně rezerv pro další použití. Tím se zabrání energetickým špičkám v síti. Till Oberwörder, generální ředitel Daimler Buses, říká: „ Velká zakázka od ESWE pro nás nebyla speciální pouze z hlediska objemu, ale také položila základy společnosti Daimler Buses Solutions GmbH, a měla proto strategický význam. Dopravní společnost ESWE potřebovala kompletní řešení, což znamená jak vozidla, tak nabíjecí zařízení. S našimi zkušenostmi a znalostmi jsme byli schopni podpořit našeho zákazníka a elektrifikovat depo ve Wiesbadenu. Existuje jasná poptávka po řešeních na klíč a naše nová dceřiná společnost v současnosti elektrizuje více než 20 dep. Tímto způsobem aktivně posouváme transformaci našeho odvětví kupředu a spolupracujeme s našimi zákazníky .“ Ve Wiesbadenu jsou vozidla nabíjena až 150 kW. Děje se tak na 24 nových nabíjecích bodech pomocí tzv. nabíjecích cívek. Nabíjecí kabel a zástrčka jsou spuštěny z výšky několika metrů. Výhodou je zachování prostoru a flexibilní využití vozidly pro parkování a manévrování. . Daimler Buses jako generální dodavatel bude pokračovat v zajišťování a podpoře provozu a dostupnosti instalovaného systému v průběhu příštích dvanácti let. Na projekt přispěla federální vláda celkem 52,4 miliony eur. Tím bude mimo jiné pokryto 80 procent vícenákladů vzniklých při nákupu bateriového autobusu oproti nákupu klasických dieselových autobusů. Na začátku projektu v roce 2019 technologický tým Daimler Buses fungoval přímo pod záštitou výrobce, v polovině roku 2023 založil svou dceřinou společnost Daimler Buses Solutions a služby elektrifikace provozů a nabíjení převedl do samostatné organizace. Dopravní společnost ESWE Verkehr sídlí ve Wiesbadenu, hlavním městě německé spolkové země Hesensko. Provozuje místní veřejnou dopravu s více než 290 autobusy. Na 43 linkách ročně přepraví kolem 60 milionů cestujících. Partnerem Daimler Buses je několik desetiletí a většinu vozového parku tvoří autobusy Mercedes Benz. Do Wiesbadenu zamířilo také 100. vyrobené eCitaro 12 m . Se sólo eCitaro ESWE Verkehr realizovala ambiciózní plán a během několika let přeměnila více než třetinu svého autobusového parku na plně elektrická vozidla, která už ujela téměř 12 milionů kilometrů plně na elektrický pohon a ušetřila přibližně 14 000 tun emisí CO2. V případě využití všech elektrobusů ESWE očekává zhruba 5 milionů kilometrů jízdy na elektrický pohon a roční úsporu CO2 kolem 6 000 tun. Elektrifikace vozového parku ještě není dokončena. Společnost se snažila také o integraci vodíkových autobusů. Městská rada ve Wiesbadenu dokončila projekt s deseti autobusy na palivové články, který začal v roce 2020 , před více než rokem. ESWE v roce 2022 uvedlo, že tři typy pohonů je příliš mnoho a soustředí se na bateriové elektrické. ESWE Verkehr na akci 13. května při příležitosti nově přestavěného depa předvedl plně elektrický kloubový autobus. V budoucnu plánuje používat bezemisní velkokapacitní vozidla . Nejprve má být ale kloubový autobus testován v pravidelném provozu v topografii Wiesbadenu mimo jiné s ohledem na spotřebu energie.

Zpravodajství
Od 14. do 16. května na mezinárodní konferenci a výstavě o digitalizaci a inteligentních řešeních pro veřejnou dopravu najdete v hale 1 společnost Herman (stánek K30) a Mikroelektroniku (stánek A45)
Reklama
Sdružení dopravních podniků České republiky a jeho členské dopravní podniky se i v tomto roce připojují k tradiční veřejné sbírce Český den proti rakovině, kterou pořádá Liga proti rakovině. Na možnost podpořit tuto osvětovou kampaň upozorní letáky ve vozech městské hromadné dopravy. Několik dopravních podniků se zapojí i do prodeje typických žlutých květin. Takzvaný Květinový den se letos koná ve středu 15. května.
V Hradci Králové oslaví v sobotu 18. května trolejbusové jubileum. V Praze proběhne autobusový den PID - tentokrát na Letné. V Muzeu dopravy ve Strašicích poprvé otevřou vrata veřejnosti. Všechny akce nabídnou jízdy historickými vozidly a doprovodný program.
Lion's City 12 E LE je prvním elektrobusem s nízkým nástupem, který MAN vyrábí. V České republice se představil poprvé v týdnu od 6. května a účastnil se Bus Euro Testu 2024, vítěz bude vyhlášen na IAA v Hanoveru 16. září 2024.
Od úterý 14. května bude Karlsruhe v Německu hostit globální akci pro digitalizaci a inteligentní řešení ve veřejné dopravě. Do 16. května 2024 se uskuteční přední oborová výstava a konference pokrývající celé technologické spektrum, od umělé inteligence, ticketingu a platebních systémů až po MaaS a kybernetickou bezpečnost. V hale 1 můžete navštívit stánek A45 Mikroelektroniky.
Dopravní podnik města Olomouce si tento rok připomíná významné jubileum - 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu. Při této příležitosti se mohli návštěvníci 8. května 2024 podívat na dvě místa. Do tramvajové vozovny v ulici Koželužská a do odstavné haly tramvají na ulici Fibichova. A také se svézt historickými vozy.
Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí 2024 smíšené výsledky. Prodej autobusů vzrostl na 9 624 kusů, nárůst zaznamenaly elektrické i dieselové autobusy. Mezi velké autobusové trhy se zařadilo Rumunsko. Nárůst registrací je také u dodávek, zatímco u nákladních vozidel mírně poklesly, a to i přes růst trhu nákladních vozidel s elektrickým pohonem.
Hokejová horečka vypukne již v pátek 10. května. České dráhy, které jsou oficiálním dopravcem mistrovství světa, zajistí během šampionátu přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. A to nejen vlaky, ale také autobusy.
Proti minulému měsíci vzrostly registrace o 93 vozidel. Výsledné číslo 137 ks je o 63 procent meziročně vyšší a vůbec nejvyšší dubnové za posledních dvacet let. Nejvíc vozidel je značky Iveco Bus, následuje Setra a Mercedes-Benz.
Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se do zákona o silniční dopravě zavádí v rámci linkové osobní dopravy nový institut, tzv. poptávková doprava. Nový koncept veřejné dopravy nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich poptávky. Funguje jako doplněk k linkové dopravě, zejména v oblastech, kde linková doprava velkými autobusy není efektivní. V zahraničí je známá jako "transport on demand“.
Aktuálně
Krajský organizátor veřejné dopravy, společnost Koordinátor ODIS s.r.o., již jedenáctým rokem realizuje zábavně vzdělávací program pro školní mládež v celém Moravskoslezském kraji s cílem propagovat veřejnou dopravy jako jeden z nástrojů udržitelného rozvoje kraje a jednotlivých měst a obcí.
Zástupci Dopravního podniku města Ústí nad Labem, města Ústí a výrobcem vozidel SOR představili a pokřtili 9. května v autobusové vozovně Předlice první autobusy SOR NS 18.
Průměrné stáří vozového parku městské hromadné dopravy Dopravního podniku města Hradce Králové je 7,75 roku. Letos se díky novým kloubovým autobusům IVECO URBANWAY ještě sníží.
Do výběrového řízení Dopravního podniku města Pardubic podala nabídku pouze Škoda Electric. Spolupráce se Škodovkou v Pardubicich tak pokračuje smlovou na výrobu trolejbusů Škoda 32 Tr v hodnotě přesahující 107 milionů Kč. Dopravní podnik je má převzít do poloviny roku 2025.
Reklama
V autobusech na regionálních linkách č. 705 na trase Poděbrady – Čáslav a č. 519 Sedlčany - Votice můžou cestující až do konce července nově nastupovat všemi dveřmi, nikoliv jako dosud pouze předními dveřmi u řidiče. Pilotní projekt Středočeského kraje má ověřit, zda cestující mají zájem využít tuto možnost, jaký dopad to bude mít na počty cestujících odbavených řidičem a zda se zkrátí pobytová doba autobusu na zastávkách. Test má ukázat, zda by se vyplatilo zavést systém odbavení bez kontroly řidiče na celý kraj.
Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje generální opravu městského autobusu Ikarus 620 z roku 1963. Náhradní díly poskytne linkový Ikarus 630, bude ale potřeba zhotovit i repliky, některé díly se nedochovaly. V muzejní sbírce bude nový historický autobus prezentovat tovární provedení těchto vozů v Praze.
Jako první vyjede v novém režimu a s novou smlouvou od 1. ledna 2025 v oblasti Žďárských vrchů na Vysočině společnost ZDAR. Od 1. února pak TRADO-BUS na Bystřicku a Velkomeziříčsku, od 1. dubna ICOM transport na Havlíčkobrodsku a Busem na Jihlavsku, od 1. května TRADO-BUS na Moravskobudějovicku a Třebíčsku. Na oblasti 7 Humpolecko a 8 Pelhřimovsko zveřejnil Kraj Vysočina výběrové řízení 2. května 2024 a úspěšní uchazeči by měli vyjet od 1. září 2025.
V letošním roce naváže SOR Libchavy na úspěchy z předcházejících let dodávkami elektrických autobusů do nových destinací v Rumunsku i Bulharsku. Počet bezemisních vozidel značky SOR v obou státech přesáhne 220 kusů.
Noční linky spojí Česko s Chorvatskem. První spojení míří na Istrii, zastaví i ve Slovinsku a Itálii. Propojení se dočká střední Dalmácie a Split.
Aplikace PID Lítačka je pro cestování v Praze a Středočeském kraji nepostradatelným nástrojem, denně ji využívají stovky tisíc lidí. Nový vyhledávač tras dává mnohem větší volnost při plánování cest. Nejenže vyhledá trasu pro cestování veřejnou dopravou, autem nebo na kole, ale nabídne i kombinace všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace vám najde trasu a navede na vhodné parkoviště.
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací